Als Mercedes-specialist ontwikkelt Brabus krankzinnige varianten van de reeds knotsgekke AMG-modellen. De Rocket staat bovenaan de voedselpiramide, als het nec plus ultra van het gamma. De nieuwe generatie baseert zich niet langer op de Mercedes CLS, maar op de AMG GT 4-Door Coupé. Brabus plant een oplage van 10 exemplaren, elke Rocket "One of Ten" kost 435.800 euro zonder btw. Maar voor dat bedrag krijg je wel een heel speciale Autobahn-cruiser in de plaats.
Grotere longinhoud
Net zoals de 639 pk en 900 Nm sterke Mercedes-AMG GT 63S 4-Door Coupé die als basis diende, draagt de Brabus Rocket een V8-biturbo in de neus. Maar zowel de boring als de slag nemen toe, waardoor de cilinderinhoud van deze krachtbron toeneemt van 4 naar 4,5 liter. De jongens uit Bottrap plaatsen ook een nieuw setje turbocompressoren met een maximale boost van 1,4 bar. Achter het radiatorrooster schuilt een een ram-airinlaatsysteem en onder de kont hangen twee dubbele pijpen van een gloednieuwe uitlaatlijn.
Het resultaat? De V8-biturbo uit de Brabus Rocket ontwikkelt een piekvermogen van 900 pk voor een maximumkoppel van 1.250 Nm, dat reeds beschikbaar is bij 2.900 toeren per minuut. Maar om de aandrijflijn te beschermen, wordt het trekvermogen elektronisch beperkt tot 1.050 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt amper 2,8 seconden, die van 0 naar 200 km/u duurt niet langer dan 9,7 seconden. De elektronisch gelimiteerde topsnelheid bedraagt 330 km/u. Dat is trager dan de vorige generatie van de Rocket, die doorstoomde tot 350 km/u.
Bredere heupen
Het spierballengerol blijft niet beperkt tot het motorcompartiment, want Brabus heeft ook het koetswerk een agressieve make-over gegeven. De uit koolstofvezel en kevlar vervaardigde widebody maakt de Rocket nog eens 7,8 centimeter breder dan de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé. Om de stabiliteit aan topsnelheid te garanderen, werd het spoilerwerk geoptimaliseerd in de windtunnel. Let ook op de knappe aerovelgen, die de met Pirelli PZero-rubber omgorde velgen tooien (21 inch voor- en 22 inch achteraan).
Brabus neemt ook het interieur van de AMG GT 4-Door Coupé onder handen, wat resulteert in rode designdetails voor het dashboard, een specifieke pook voor de automatische versnellingsbak en speciaal leder voor de sportstoelen. Maar de 10 kopers van deze "One of Ten" kunnen hun Rocket uitrusten zoals ze willen, want Bottrop draait wat de klanten vragen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!