Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Tuning / Ford Performance gaat elektromotoren verkopen

Geschreven door Frédéric Kevers op 31-08-2021

Ford Performance voegt een motor toe aan het gamma van aandrijflijnen die je apart kan bestellen. Deze keer gaat het echter om een elektromotor.

Het departement Ford Performance heeft aangekondigd een elektromotor op de markt te willen brengen die is bedoeld om oldtimers om te bouwen voor elektrische aandrijving. Dat is een nieuwe dienst van de divisie, die doorgaans dikke V8-motoren en V6-turbo’s verkoopt voor tuningliefhebbers. De elektromotor zal te zien zijn op de SEMA-show in Las Vegas eind dit jaar.

Crate motor

De exacte specificaties van deze elektromotor kennen we nog niet, maar we weten nu al dat hij uit de elektrische SUV Ford Mustang Mach-E komt. Die auto ontwikkelt 210 kW (285 pk) en 430 Nm aan koppel. Getrouw aan de traditie die Ford Performance hanteert voor verbrandingsmotoren zal de elektromotor verkrijgbaar zijn via zijn website en worden opgestuurd in een grote houten kist. Dat is een populaire methode die wordt gesmaakt door oldtimerliefhebbers en amateur-autosportteams.

Batteries not included

De aangekondigde verkoopprijs van minder dan 4.000 euro geeft aan dat in de kist enkel de motor zit, zonder de omvormer of het accupakket. Het gaat dus niet om een volledige ombouwkit. Verrassend als je weet dat best wat bedrijven wel dergelijke volledige kits verkopen, in de eerste plaats voor de restauratie van klassiekers die tot EV’s worden verbouwd.

Die bedrijven gebruiken wisselstukken uit verongelukte auto’s en bieden een zelfgemaakte sturing voor het beheer van de volledige aandrijflijn, die zelf bestaat uit stukken van diverse origine. Beter nog: Chevrolet heeft een volledige conversiekit ontwikkeld volgens het “Plug and play”-principe. Die bestaat uit een motor van 149 kW (202 pk) een omvormer en een set batterijen.

>>> Lees ook onze gedetailleerde wegtest van de Ford Mustang Mach-E Extended Range AWD

Wat moeten we daarvan denken?

De aangehaalde voorbeelden hebben voorlopig enkel betrekking op de Verenigde Staten, maar dergelijke initiatieven zijn welkom. Los van het terechte debat over dit soort conversies van klassiekers naar EV’s kunnen de prijzen worden gedrukt als constructeurs hun eigen onderdelen gaan aanbieden. Bovendien kunnen ze instaan voor een zekere bouwkwaliteit en een grote betrouwbaarheid, terwijl ze daarnaast een garantieperiode kunnen aanbieden aan hun klanten.

Bovendien kan de klant zo rekenen op de knowhow van de constructeur voor het onderhoud en voor herstellingen als zich toch een panne voordoet. En tot slot zullen ook verzekeraars graag zien dat de ‘mechaniek’ van deze verbouwde auto’s van een grote constructeur komt.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten