BMW deed van zich spreken toen het de tweede generatie van zijn kleine 2 Reeks Coupé presenteerde, met zijn gebodybuilde koetswerk en zijn koplampen die wat anders zijn dan gebruikelijk bij het merk. Met de onlangs voorgestelde M2 deed BMW er nog een schepje bovenop, door een zescilinder-in-lijn met 460 pk en 550 Nm onder de motorkap te steken en het geheel te verpakken in een nog agressiever koetswerk. Manhart heeft echter besloten dat dat nog niet genoeg is en heeft met zijn MH2 560 een nog beestachtiger interpretatie van de 'baby M' aangekondigd.
100 pk en een spoiler
Om de psychologische barrière tussen een BMW M2 en een BMW M4 definitief te doorbreken, geeft Manhart de drukgevoede zes-in-lijn 100 pk en 100 Nm extra, waardoor de achtertrein in totaal 560 pk en 650 Nm te verteren krijgt. Meer dan een M4 dus! Die transformatie moet wel voelbaar zijn... maar je zult het ook horen en zien, want Manhart is bovenal een tuner en demonstreert dat met een van alle subtiliteit gespeende bodykit, verrijkt met diverse stickers die de beestachtigheid van de machine onderstrepen.
Naast een voorbumper met een meer uitgesproken en in goudgeel uitgevoerde splitter versterkt de tuner het effect van de luchtinlaten aan de zijkant en de ‘nieren’ met een biesje in dezelfde kleur. De motorkap, het dak, het kofferdeksel en de onderkant van de flanken worden voorzien van racing stripes, terwijl ook de achtersteven recht heeft op goudkleurige biesjes om de agressiviteit van de luchtopeningen en diffusorlamellen te accentueren. Bemerk ook de drie horizontale lijntjes in reliëf achter de wielen (zowel de voorste als de achterste), terwijl de zijschorten royaler zijn en de auto voorzien wordt van specifieke wielen met zes dubbele spaken. Maar het pièce de résistance van de kit is de enorme vaste achterspoiler, aangevuld met een dakspoiler boven de achterruit.
Tot slot zorgt Manhart voor een krachtigere soundtrack met een uitlaatsysteem in roestvrij staal voorzien van kleppen om de muziek afkomstig van de motor te versterken. Voor een meerprijs kun je zelfs kiezen voor een systeem zonder katalysator. Het chassis is ook aangepast met kortere veren en als optie kun je een volledig herziene ophanging bestellen.
Hoewel deze "verbeteringen" sterk doen denken aan de accessoires die BMW M Performance Parts aanbiedt, peilt Manhart nog steeds bij zijn klanten om er zeker van te zijn dat er voldoende belangstelling is voor deze MH2 560 voordat hij in de verkoop gaat. Er is momenteel geen prijs beschikbaar. Maar het is vrijwel zeker dat dat binnenkort het geval zal zijn!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!