Porsche Tequipment, de accessoireafdeling van de Duitse sportwagenconstructeur, ontwikkelde in samenwerking met Manthey Racing een pakket om de huidige Porsche 911 GT3 nog efficiënter te maken op circuit. Om dat laatste aan te tonen werd de auto met deze aanpassingen de Nürburgring opgestuurd. Fabriekspiloot Kévin Estre liet een tijd van 6 minuten en 55,737 seconden optekenen, 4,19 seconden sneller dan een 'gewone' 911 GT3 er een jaar eerder over deed.
Aan het aandrijfgeheel wordt niet geraakt, de flat six levert dus nog steeds 510 pk. De aanpassingen hebben namelijk allemaal betrekking op de aerodynamica en het onderstel. Vooraan krijgt de Porsche 911 GT3 met de Manthey Performance Kit een grotere spoilerlip en zijflappen, die samen met de gewijzigde luchtgeleiders in de bodem de voortrein meer downforce moeten geven. Achteraan wordt de op zwanenhalssteunen rustende spoiler wat breder en in een andere hoek geplaatst, terwijl de verlengde vinnen van de diffusor vervaardigd zijn van CFRP (met koolstofvezel versterkte kunststof), net als de aeroschijven op de achterwielen.
LEES ONZE TEST – Porsche 911 992 GT3: circuitbeest voor de weg
Aangescherpt onderstel
De ophanging krijgt specifieke veren (de voorste 10 procent stijver, de achterste 7 procent soepeler), terwijl de hardheid van de schokdempers in vier standen kan worden ingesteld. Volgens Porsche boet de 911 GT3 daarmee niet in aan dagelijkse bruikbaarheid. Verder omvat de Manthey Performance Kit stalen remflexibels voor een betere doseerbaarheid.
De Manthey Performance Kit is vanaf nu verkrijgbaar bij de Porsche-dealer voor de democratische prijs van 37.911 euro (exclusief btw). Speciale raceremblokken, Michelin Pilot Sport Cup 2 R-banden of lichtgewicht wielen van 20 en 21 duim blijven wel optioneel, maar het goede nieuws is dan weer dat de officiële constructeursgarantie met dit pakket behouden blijft...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!