Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Tuning / Unieke Ford Escort restomod van Gordon Murray is fantastisch

Geschreven door Yeelen Möller op 17-10-2022

Ooit afgevraagd wat voor auto Gordon Murray, de beroemde McLaren F1-designer, zelf koopt voor zijn plezier? Het antwoord is een volledig op maat gemaakte Ford Escort Mk. 1 met Cosworth-motor. 240 pk op 910 kilo!

We hebben al veel inkt verspild over de prestaties van Gordon Murray, van de dominante McLaren MP4/4 en de iconische McLaren F1-straatauto tot zijn nieuwe GMA T.33 en T.50, maar soms is het beter om eens naar de man zelf te luisteren. Een privilege dat niet aan iedereen gegund is, maar Jonny Smith van The Late Brake Show is het gelukt. Hij kreeg een rondleiding in de collectie van Murray, maar mocht ook een ritje maken in misschien wel de favoriete auto van de bekende designer: een Ford Escort Mk. 1 restomod van Retropower.

Dat is snel geëscaleerd

Het plan van Murray was oorspronkelijk anders. Hij wilde gewoon een gerestaureerde Escort Twin Cam, vanwege het tweeledige karakter van de motor, maar toen hij de mogelijkheden zag die specialist Retropower kon aanbieden, werd het project steeds grootschaliger. Een grotere motor betekende een versterkte achteras met onafhankelijke ophanging, wat dan weer extra verstevigingen aan het chassis vereiste, enzovoort.

Het resultaat is een Escort Mk. 1 die op elk vlak verschilt van het origineel, behalve het uiterlijk: daar stond Murray op dat het quasi origineel moest blijven, op de iets gewijzigde achterbumper, de Cosworth-badges, de bredere banden en de grotere uitlaat na.

De 2,3 liter-Duratec viercilinder van Ford-Cosworth levert ongeveer 240 pk, de auto zelf weegt amper 910 kilo. Omdat Murray van het langere type is, moest de zitpositie zodanig aangepast worden dat er geen plek meer was voor een achterbank, waardoor er daar nu plek is gemaakt voor extra opbergruimte bovenop de al zeer bruikbare koffer.

Dagelijks comfort

Het dashboard is volledig nieuw, maar is zo ontworpen om er origineel uit te zien voor niet-kenners. Er zijn comfortsnufjes als een elektrische stuurbekrachtiging, zetelverwarming voor de bestuurder en een zacht afgestelde ophanging. Dit is namelijk een echte straatauto die door Murray wordt gebruikt om naar het werk te rijden op mooie dagen. Hij wil er wel eens mee op het circuit, maar houdt de boot een beetje af omdat "ik hem dan stijver ga willen maken, en eigenlijk wil ik dat niet." Of hoe zo'n held uit de autowereld eigenlijk ook maar een mens met verlangens is...

Smith van The Late Brake Show kreeg ook een volledige rondleiding van de collectie van Murray, of toch het grootste deel ervan, dat - hoe kan het ook anders - quasi volledig bestaat uit vederlichte auto's met een vooruitstrevend design, al dan niet naar eigen ontwerp. Beide video's samen zijn een uur lang plezier om naar te kijken. Doen, dus!

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten