Dieselmotoren zijn heel erg uit de mode, maar om lange afstanden af te leggen is het nog steeds een goede keus. Bovendien zijn er door de verminderde vraag goede koopjes te doen op de tweedehandsmarkt. Let wel op de Euronorm: we raden minstens Euro 5 aan om nog een aantal jaar binnen te mogen in de LEZ’s. Euro 6 is nog beter, maar die modellen zijn een pak duurder. Dit zijn onze 5 aanraders in het D-segment.
BMW 3-Reeks F30 (2012-2018) - vanaf €8500
De F30-generatie van de BMW 3-Reeks was vanaf 2012 op de markt, zijn vervanger is nog maar net voorgesteld. De 3-Reeks is traditioneel gezien de referentie qua rijgedrag in dit segment, al was de F30 ook wat comfortabeler dan zijn voorganger. Dit was een heel populaire leasewagen op diesel, waardoor er een groot aanbod is qua tweedehandswagens. De goedkoopste modellen zijn al vanaf ongeveer €8500 te vinden, dat zijn meestal wel 316d’s met weinig vermogen heel veel kilometers op de teller. De sterkere (163 of 184 pk) en even zuinige (5 l/100 km is mogelijk) 320d is een betere keuze, die is te vinden vanaf €11.000-€12.000. Er zijn een berline, een break en een GT-model gebouwd, de verwante 4-Reeks is ook beschikbaar als coupé, cabrio en Gran Coupé. De topversies op diesel hebben nog een zescilinder (330d en 335d), exemplaren van afgelopen jaar met heel weinig kilometers kosten tot €50.000.
- Goede rijeigenschappen
- Mooi interieur
- Soepele motoren (behalve 316d)
- Standaardzetels niet erg comfortabel
- Opties waren duur
- Afwerking soms plastiekerig
Mercedes C-Klasse W204 (2007-2014) - vanaf €5000
De Mercedes C-Klasse W204 is al wat langer op de markt dan de BMW 3 F30, waardoor hij ook een stuk goedkoper te vinden is. Let wel: dit zijn exemplaren met heel veel kilometers op de teller, soms zelfs meer dan 400.000 km! Daaruit valt wel af te leiden dat dit betrouwbare auto’s zijn, die zonder moeite lang kunnen meegaan. Er zijn twee dieselmotoren in diverse varianten beschikbaar: een 2.1 viercilinder en een 3.0 V6. We raden sowieso aan om een model vanaf 2010 aan te schaffen, vanaf dan zitten er Euro 5-motoren onder de kap. De facelift kwam in 2011 en gaf de C-Klasse zuinigere motoren en een opgewaardeerd interieur. Die modellen zijn vanaf zo’n €7000 te vinden als berline, break of als coupé. Die laatste is de duurste variant, exemplaren met een lage kilometerstand kosten tot zo’n €20.000. De nieuwere W204 is echter ook al te vinden voor dat bedrag.
- Comfortabel
- Ruim als break
- Betrouwbare motoren
- Oubollig interieur (pre-facelift)
- Ouder model
- Binnenruimte vooraan
Audi A4 B8 (2008-2015) - vanaf €6000
De Audi A4 B8 lijkt op papier de meest ‘saaie’ van de Duitse Drie, hij heeft namelijk geen achterwielaandrijving. Toch is het zeker geen straf om met dit model te rijden, terwijl het strakke design nog niet gedateerd oogt. Het aanbod is opnieuw erg ruim op diesel, onderin de markt (vanaf €6000) zijn natuurlijk enkel de meest afgeleefde exemplaren te vinden. Er zijn drie koetswerkvarianten: een berline, een break en een Allroad Quattro (verhoogde break met vierwielaandrijving). De coupé en cabriolet en Sportback werden bij deze generatie als A5 geïntroduceerd. De 2.0 TDI is verreweg het ruimst beschikbaar met in ons land, maar er waren ook twee V6-dieselmotoren: de 2.7 TDI en de 3.0 TDI. Wie zuinig wil rijden, blijft vanzelfsprekend best weg van de zescilinders. Exemplaren met heel lage kilometerstanden zijn te vinden voor €25.000-€30.000.
- Strak design
- Ruim interieur
- Geluidscomfort
- Matig stuurgevoel
- Harde ophanging (S-Line)
- Standaarduitrusting karig
Volvo S60 (& V60) (2010-2018) - vanaf €6000
Zweeds design en Belgische makelij, dat is de Volvo S60/V60, die in Gent van de band rolde. De break is in dit geval populairder dan de berline, waardoor die laatste ook wat duurder is in verhouding (minstens €8000). Allebei hebben ze een ruim aanbod aan dieselmotoren, van de 1.6 DRIVe tot zelfs een in ons land zeer zeldzame D6 plug-in hybride. De uitersten zijn in dit geval het minst aan te raden qua betrouwbaarheid, een 2.0 viercilinder of 2.4 vijfcilinder is een betere keus. Let wel: de S60 en V60 zijn niet zo ruim als de Volvo’s van weleer. De duurste modellen zijn de Cross Country’s (zowel S60 als V60), de meest recente exemplaren kosten nog meer dan €30.000.
- Uitstekende zetels
- Aangenaam rijgedrag bij rustig rijden
- Veilig
- Ruimte binnenin
- Verbruik
- Betrouwbaarheid 1.6 diesel en D6 hybride
Skoda Superb B6
Waar de BMW de keuze is voor de sportieve rijders, is de Skoda Superb de ideale auto voor iemand die heel veel auto wilt voor zijn geld. De binnenruimte is enorm en de koffer is dat ook, zeker als (iets mooiere) break. Bovendien zijn er een aantal handige snufjes aanwezig, zoals de paraplu in de achterdeur. De goedkoopste Euro 5-modellen hebben een 1.6 TDI onder de kap met 105 pk. Niet heel veel, maar genoeg om mee te komen in het verkeer. Dit is dan ook geen sportwagen. Het aanbod is niet zo ruim als bij de andere modellen in deze lijst, maar er is wel nog voldoende keus. De duurste exemplaren (2.0 TDI 170 pk met veel opties en weinig km) kosten ongeveer €20.000.
- Enorme binnenruimte
- Comfortabel
- Bouwkwaliteit
- Geluiddemping
- Minder aanbod
- 1.6 TDI mist vermogen
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!