Neen, noem de SUV geen modefenomeen meer. De verhoogde gezinsbreak met een avontuurlijke look is een vaste waarde geworden in het Belgische straatbeeld. Het aanbod groeit jaar na jaar, steeds meer merken verkopen steeds meer modellen. Ook op de tweedehandsmarkt is de keuze groot. Een SUV functioneert het best met een koppelrijke en zuinige dieselkrachtbron, maar de snel veranderende fiscaliteit duwt de zwengel naar benzine.
Tweedehands zijn de modellen met benzinemotor niet alleen schaars, maar ook een stuk duurder. Wie 25.000 kilometer per jaar rijdt, hoeft niet te twijfelen en gaat best voor een diesel. Zie wel dat die de Euro 5-norm haalt, zodat de Lage-EmissieZones (LEZ) geen spelbreker vormen. We kijken even naar 5 populaire SUV-modellen:
Hyundai ix35 (2010 - facelift 2014) - vanaf 8.000 euro
De iX35 is de opvolger van de vorige en de voorganger van de huidige Hyundai Tucson. Bij zijn debuut in 2010 maakte deze SUV vooral indruk met zijn scherpe lijnenspel, snedige weggedrag en uitstekende garantievoorwaarden. Ook de CRDi-dieselmotoren en het ruimteaanbod werden gesmaakt. In 2011 kwam de ix35 ook met een direct ingespoten benzinekrachtbron, maar het atmosferische 1,6 liter-blok kampte met ademnood bij lagere en met dorst bij hogere toerentallen. De eind 2013 geïntroduceerde facelift bracht een verbeterde multimediamodule, een opgefrist uiterlijk en een comfortabelere onderstelset-up.
Checklist:
- Benzine: 1.6 GDi & 2.0 GDi
- Diesel: 1.7 CRDi & 2.0 CRDi
- Hybride: neen, wel FCEV-versie op waterstof
- 4x4: ja
- Automaat: ja
- 7 zitplaatsen: neen
- Alternatief: Kia Sportage bouwt met dezelfde componenten
Lees ook:
- Gedetailleerde wegtest: Hyundai ix35 FCEV (2016)
- Vergelijkende test: Hyundai ix35 1.7 CRDi tegen zijn concurrenten (2014)
- 39 beoordelingen eigenaars: Hyundai ix35
- Aangenaam weggedrag
- Soepele dieselmotoren
- Ruim en praktisch interieur
- Hakerige versnellingsbakbediening
- Stugge onderstelset-up (vooral pre-facelift)
- Benzineverbruik (1.6 GDi)
Mazda CX-5 (2012 - facelift 2015) - vanaf 9.500 euro
De CX-5 was een belangrijk model voor Mazda. Omdat deze prettig vormgegeven SUV het al snel tot verkoopstopper schopte, natuurlijk. Maar ook omdat het de eerste Mazda was met SkyActiv-technologie en met Kodo-design, twee filosofieën die intussen tot het dna van de Japanse constructeur behoren. De CX-5 overtuigde meteen met zijn mooie compromis tussen dynamiek en comfort en met zijn zowel ruime als overzichtelijke interieur. De facelift van 2015 bracht een opgefriste look.
Checklist:
- Benzine: 2.0 Skyactiv-G & 2.5 Skyactiv-G
- Diesel: 2.2 Skyactiv-D
- Hybride: neen
- 4x4: ja
- Automaat: ja
- 7 zitplaatsen: neen
Lees ook:
- Gedetailleerde wegtest: Mazda CX-5 Skyactiv-D 150 4x2 (2012)
- Vergelijkende test: Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D tegen zijn concurrenten (2016)
- 16 beoordelingen eigenaars: Mazda CX-5
- Verhouding comfort-wegligging
- Algemeen ruimteaanbod
- Doordachte ergonomie
- Somber en sober interieur
- Voorstoelen met korte zitting (pre-facelift)
- Grote cilinderinhoud motoren
Nissan Qashqai (2014 - facelift 2017) - vanaf 10.000 euro
De Qashqai was niet de eerste SUV op de markt, maar dankzij de positionering als alternatief voor de klassieke hatchback slaagde Nissan er wel in om de compacte cross-over op de kaart te zetten. De tweede generatie is niet langer beschikbaar als +2. Wie een extra zetelrij of meer koffervolume wil, kan evenwel voor de technisch nauw verwante X-trail opteren. Dankzij de samenwerking met Renault kon Nissan meteen fiscaal interessante motoren op zowel benzine als diesel aanbieden, al lezen we hier en daar wel klachten over de betrouwbaarheid van de dCi-blokken. De klachten over een te strakke ophanging noopte de Japanners tot een mildere set-up voor de facelift. En in 2018 werd ook het motorenpalet grondig vernieuwd, waarbij de CVT plaats maakte voor een DCT.
Checklist:
- Benzine: 1.2 DIG-T, 1.3 DIG-T & 1.6 DIG-T
- Diesel: 1.5 dCi, 1.6 dCi, 1.7 dCi & 2.0 dCi
- Hybride: neen
- 4x4: ja
- Automaat: ja (CVT, sinds 2018: DCT)
- 7 zitplaatsen: neen, tenzij als X-Trail
- Alternatief: Renault Kadjar bouwt met dezelfde componenten
Lees ook:
- Gedetailleerde wegtest: Nissan Qashqai 1.6 dCi (2014)
- Vergelijkende test: Nissan Qashqai tegen zijn concurrenten (2015)
- 143 beoordelingen eigenaars: Nissan Qashqai
- Uitstekend geluidscomfort
- Connectiviteit (post-facelift)
- Breed motorenpalet
- Matig ruimteaanbod
- Filtering onderstel (pre-facelift)
- Rijhouding
Toyota RAV4 (2013 - facelift 2015) - vanaf 12.000 euro
De origenele RAV4 geldt als grote aansteker van de huidige SUV-rage, al liet Toyota zich daarna het kaas van het brood eten door de concurrentie. In Europa werd de trendsetter als snel een zoveelste meeloper. Op de tweedehandsmarkt heeft deze SUV een gigantisch voordeel tegenover zijn rivalen: sinds de facelift in 2015 is deze vierde generatie van de RAV4 ook verkrijgbaar met de hybride aandrijflijn van de Lexus NX. Weet wel dat die geëlektrificeerde varianten gegeerd zijn, dus dat zelfs de tweedehandsprijzen aardig kunnen oplopen.
Checklist:
- Benzine: 2.0i
- Diesel: 2.0 D-4D & 2.2 D-4D
- Hybride: 2.5 Hybrid
- 4x4: ja
- Automaat: ja (Hybrid: e-CVT)
- 7 zitplaatsen: neen
- Alternatief: Lexus NX is premium RAV4
Lees ook:
- Gedetailleerde wegtest: Toyota RAV4 Hybrid (2016)
- Vergelijkende test: Toyota RAV4 tegen zijn concurrenten (2015)
- 93 beoordelingen eigenaars: Toyota RAV4
- Hybride motoroptie
- Algmene afwerking
- Algemeen comfort
- Saai
- Rijhouding
- Matige motorprestaties
Volkswagen Tiguan (2007 - facelift 2012)
Wolfsburg sloeg op het juiste moment toe met de Tiguan. Deze SUV combineerde de uitstraling van een echte Volkswagen met alle troeven die een moderne SUV hoort te hebben. En het is niet alleen schone schijn, want de Tiguan sleept meer dan het gros van zijn concurrenten en geraakt ook verder in het terrein. Voor de facelift was er zelfs een off-roadpakket met aangepaste voorbumper, goed voor een grotere aanrijhoek. En met een off-roadmodus die de elektronische sturing aanpaste. De TSI-krachtbron is bijzonder relevant, maar schaars.
Checklist:
- Benzine: 1.4 TSI & 2.0 TSI
- Diesel: 1.6 TDI & 2.0 TDI
- Hybride: neen
- 4x4: ja
- Automaat: ja (DSG)
- 7 zitplaatsen: neen, generatie 1 had geen Allspace-variant
Lees ook:
- Gedetailleerde wegtest: VW Tiguan (2007)
- Vergelijkende test: VW Tiguan tegen zijn concurrenten (2012)
- 89 beoordelingen eigenaars: VW Tiguan
- Sleepvermogen
- Geluiddemping
- Off-roadtalent
- Karige basisuitvoering
- Mist VW-kwaliteit
- Wel VW-prijs
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!