Hoewel Ford zijn toekomst elektrisch ziet op de Europese markt en de mythe van de Mustang enigszins heeft beklad met zijn elektrische SUV Mustang Mach-E, weet de constructeur met het blauwe ovaal hoe het goed te maken bij de liefhebbers op het Oude Continent. De in Noord-Amerika al verkrijgbare Ford Mustang Convertible California Special komt nu namelijk ook naar Europa. Dat is een speciale reeks van de cabrioletversie van de Mustang, uitgerust met de vijfliter-V8 van 450 pk.
>> Lees ook – Ford: manuele versnellingsbak met elektronische koppeling
Geïnspireerd op de Mustang uit 1968
De 2022 Ford Mustang Convertible California Special is geïnspireerd op zijn voorganger uit 1968 en onderscheidt zich door een aantal esthetische kenmerken. Klanten kunnen kiezen uit negen verschillende carrosseriekleuren, waaronder Cyber Orange. Voorts is deze versie te herkennen aan GT/CS (GT/California Special)-badges in Race Red, een zwarte honingraatgrille, een meer geprononceerde spoilerlip, 19-duimwielen in Carbonised Grey, een dummy-tankvuldop en vier uitlaatpijpen, om nog maar te zwijgen van de twee ventilatieopeningen in de motorkap. Op de flanken kleeft een set "color shift"-stickers met het opschrift ‘California Special’, dat onzichtbaar blijvf tot het onder sterk zonlicht verschijnt.
Het interieur moet niet onderdoen, met verwarmbare en ventileerbare stoelen die bekleed zijn met een combinatie van leder en suède in Miko-grijs, verfraaid met rode stiksels en aangevuld met het GT/CS-logo. Het instrumentenpaneel is een scherm van 12 duim met een afwerking in Carbon Hex-aluminium.
>> Lees ook – Ford Mustang: een V8 of niets
De V8 van de Ford Mustang GT
Aangezien Ford besloten heeft de Mustang niet langer te verkopen met de 2.3 Ecoboost-viercilinder, wordt de California Special aangedreven door de 5.0-V8 van de GT, die 450 pk en 529 Nm levert, meer dan genoeg om je mee te amuseren en tegelijk je coolheid te bewaren. Het vermogen wordt uiteraard uitsluitend doorgegeven naar de achterwielen. Dat gebeurt via een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen of via een tientrapsautomaat, waarbij die laatste de meest efficiënte is tegenover de chronometer, met een 0-100 km/u-tijd van 4,5 s, tegenover 4,8 s voor de manuele versie. Maar vergeet het vurige en onstuimige paard van de jaren 60: de Mustang is nu gedisciplineerder en efficiënter, met zijn sperdifferentieel en zijn optionele gestuurde ophanging MagneRide.
>> Alle prijzen en versies van de Ford Mustang in België
Ford heeft de prijzen van de Mustang Convertible California Special nog niet bekendgemaakt, maar die zullen allicht hoger liggen dan die van de ‘normale’ GT.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!