De XC40 Recharge was Volvo's eerste volledig elektrische model en werd gelanceerd in zijn krachtigste, duurste en dus meest winstgevende configuratie. De XC40 P8 Recharge profiteert van twee elektromotoren voor een totaal vermogen van 408 pk. De Scandinavische SUV wordt nu bijgestaan door een instapversie met één motor om de klantenbasis te verbreden met iets minder hoge prijzen.
1 motor en 165 kg minder
De twee belangrijkste verschillen tussen de "Twin"-versie en de eenmotorige versie van de Volvo XC40 Recharge zijn de omschakeling van 2 naar 1 elektromotor en het gebruik van een kleiner accupakket. Het vermogen van de Zweedse compacte SUV zakt daarmee van 408 naar 231 pk (en 330 Nm) en de batterij van 78 naar 69 kWh.
Door deze dubbele verandering valt hij ook liefst 165 kilo af. Genoeg om een groot deel van het verlies qua batterijcapaciteit te compenseren, aangezien het officiële standaardbereik 400 km bedraagt in plaats van 416 of 414 km voor het "Twin"-model, afhankelijk van de gekozen afwerking. Lichter is beter! Al is het nog steeds geen lichtgewicht.
Dit eenmotorige model blijft voldoende dynamisch met een sprint van 0 tot 100 km/u in 7,4 seconden, terwijl de topsnelheid beperkt blijft tot 160 km/u. De enige concessie is dat je het moet doen met voorwielaandrijving. Deze goedkopere elektrische XC40 is nog steeds in staat om een geremde aanhanger van maximaal 1500 kg te trekken.
Prijzen en levering in België
De Volvo XC40 Recharge Pure Electric, zoals hij heet, is nu al te bestellen. De leveringstermijnen zijn afhankelijk van de levering van halfgeleiders en andere artikelen.
>>> Alle prijzen en versies van de Volvo XC40 in België
Wat de prijs betreft, biedt deze instapversie drie uitrustingsniveaus. De Plus- en Pro-versies zijn dezelfde bij de twee elektrische versies, maar er is ook een instapmodel dat Core heet. Deze laatste kost 46.400 €. De prijs van de Plus is € 2.150 hoger en die van de topversie Pro € 6.400. Het prijsverschil tussen deze instapversie en de duurdere XC40 Recharge met twee motoren bedraagt liefst 10 450 euro, of 10.200 euro voor de Pro-versie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!