Ondanks de tegenwoordig wijdverspreide aanwezigheid van bandenspanningscontroles op recente wagens, lijkt de Belgische automobilist nog steeds weinig bezorgd met zijn banden volgens een onderzoek van Touring. De automobielclub heeft 500 wagens gecontroleerd, waarvan bijna de helft met onvoldoende opgepompte banden reed. Dat verhoogd niet enkel het verbruik, maar zorgt ook voor een langere remafstand en een risico op oververhitting en daardoor barsten in het rubber. Bovendien hadden 74 (15%) van de gecontroleerde wagens versleten banden met een profiel van minder dan 1,6 mm, de legale minimumgrens. Dat is een overtreding met een boete van 116 euro, met bovendien nog meer veiligheidsrisico’s als een veel langere remafstand en risico op gripverlies, vooral in natte omstandigheden.
Markeringen
De limiet laat zich nochtans makkelijk controleren dankzij de slijtmarkeringen in de hoofdgroef van de banden. Als die (bijna) op hetzelfde niveau zit als het loopvlak, moeten de banden onmiddellijk vervangen worden. Het wordt zelfs aangeraden om niet te wachten tot het legale minimum voor je een bandencentrale bezoekt. Kan het al bij 2 mm, dan wacht je best niet (een nieuwe band heeft een profiel van ongeveer 8 mm). Ze vervangen bij 3 mm toont zelfs een grote voorzichtigheid voor jezelf en voor anderen. De FIA heeft een preventiecampagne gelanceerd, waar Touring aan meewerkt, om te herinneren aan de noodzaak om je enige contact met de weg goed in de gaten te houden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!