De wegenwachters van Touring controleerden zestig veiligheidspunten bij honderd auto’s van particulieren. Op basis van deze meting blijkt de brandblusser in een op de twee auto’s niet conform. De houdbaarheidsdatum was dus verstreken. Bij gebruik is de brandblusser dan mogelijk niet meer zo effectief. Bovendien kan deze ‘vergeetachtigheid’ een sanctie opleveren bij de technische keuring. Ter herinnering: dit accessoire is verplicht in België (toch voor auto’s die in België ingeschreven zijn), moet een BENOR-kwaliteitslabel dragen en een levensduur hebben van vijf jaar.
Voorruit met barsten
Een ander onderdeel dat vaak vergeten wordt, is de voorruit. De pechverhelpers van Touring constateerden in 40 procent van de gevallen schade aan de voorruit. Vaak gaat het om lichte barstjes, die je echter in de gaten moet houden of moet laten herstellen. Bij grote temperatuurwisselingen, bijvoorbeeld door de klimaatregeling, kunnen deze barsten groter worden of zelfs de hele voorruit breken. Andere punten die vaak een probleem vormen: een op de drie auto’s had versleten of defecte ruitenwissers, in een kwart van de gecontroleerde auto’s ontbrak het veiligheidshesje en 20 procent reed met minstens één versleten band.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!