EuroNCAP wijkt niet af van zijn eindejaarstraditie om zijn “Best in Class 2016” te publiceren, dus de veiligste auto’s die het afgelopen jaar zijn getest in hun respectieve categorie. 18 modellen werden dit jaar geofferd op het altaar van de botsproeven. 14 daarvan kregen vijf sterren, soms met een optioneel pack, soms in hun basisversie. De kampioenen van de veiligheid zijn voor EuroNCAP de Toyota Prius, de Hyundai Ioniq, de Volkswagen Tiguan en, bij gebrek aan concurrentie, de Mercedes E-Klasse.
Hybrides op kop
De Toyota Prius domineert het klassement van 2016 voor de “grote gezinswagens”. De Japanse hybride scoorde 92 procent voor de bescherming van volwassen passagiers, 82 procent voor die van kinderen aan boord, 77 procent voor voetgangerveiligheid en 85 procent voor elektronische rijhulpsystemen. Een andere hybride was de winnaar in het klassement van de “kleine gezinswagens”: de Hyundai Ioniq. Hij behaalde respectievelijk 91, 80, 70 en 82 procent.
Duitsers beloond
Bij de “kleine SUV’s” vergaarde de VW Tiguan 96 procent voor de veiligheid van volwassenen en 84 procent voor die van kinderen aan boord. Op voetgangerveiligheid scoorde hij 72 procent en qua rijhulpsystmen 68 procent. De Mercedes E-Klasse werd “Best in Class” onder de “grote berlines” omdat er geen enkele rivaal werd getest in 2016. Toch scoort hij opmerkelijk goed: 95, 90, 77 en 62 procent.
Dubbele sterren
EuroNCAP vernieuwde dit jaar met met dubbele tests voor modellen die een veiligheidspack als optie kunnen krijgen. Dat gebeurde onder meer met de Fiat Tipo (3/4 sterren), de Kia Niro (4/5 sterren), de SsangYong Tivoli (3/4 sterren), de SsangYong XLV (3/4 sterren), de Suzuki Baleno (3/4 sterren), de Suzuki Ignis (3/5 sterren) en de Toyota Hilux (3/5 sterren). Hoewel die laatste een pick-up is, wist hij met zijn veiligheidspack toch de beste score te halen voor de bescherming van voetgangers (83 procent).
Flops
Er was ook een terugkerende tegenvaller, net zoals in 2014: die van de brommobielen. De vier kleine autootjes zonder rijbewijs haalden met moeite één ster. De Chatenet CH30 wist er toch twee weg te kapen. Voor de personenwagens waren de scores voor de bescherming van volwassen inzittenden eigenlijk over de hele lijn goed, met punten tussen 74 procent (de SsangYongs) en 96 procent (VW Tiguan). Voor de bescherming van kinderen daarentegen stellen de Fiat Tipo (60 procent) en de twee SsangYongs (Tivoli en XLV, telkens 62 procent) teleur. SsangYong onderscheidt zich verder door de slechtste voetgangerveiligheid (55 procent).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!