Het is al heel lang geleden dat het Belgische wegennet nog zo ‘veilig’ was, zelfs al neemt het aantal ongevallen niet zozeer af. De overheid registreerde een daling met 13,6 procent van het aantal slachtoffers dat ter plekke is overleden. In het eerste semester van dit jaar lieten namelijk 191 mensen het leven in het verkeer, tegenover 221 in dezelfde periode in 2017. In 2009 vielen in de eerste zes maand van het jaar nog meer dan 400 doden.
Per gewest
Vooral in Wallonië daalt het aantal verkeersdoden, met een vermindering van 17,6 procent tot 89 overlijdens (-19). Waals Brabant doet helaas veel slechter, met een stijging van 6 naar 9 dodelijke verkeersslachtoffers. In Vlaanderen daalde de curve met 11,2 procent (95 stergevallen, -12), al kende het noordelijke gewest wel één zwarte vlek: in Limburg vielen 11 verkeersdoden meer te betreuren. In Brussel steeg het aantal overlijdens in het verkeer ook, met 16,7 procent. Dat lijkt veel, maar het gaat in werkelijkheid om ‘maar’ één extra slachtoffer (7 in plaats van 6).
Minder gewonden
In januari tot eind juni 2018 werden 18.646 letselongevallen (met minstens één lichtgewonde) genoteerd in België. Dat betekende een daling van 0,6 procent. In Vlaanderen was een lichte stijging te merken (+ 0,3 procent). Vias stipt wel aan dat het aantal ongevallen in het algemeen is toegenomen. Dat lijkt aan te tonen dat de actieve en passieve veiligheidssystemen van de auto’s hun werk goed doen. De cijfers zijn trouwens het best voor inzittenden van auto’s. De overheden loven ook de inspanningen op het vlak van repressie en verkeersveiligheid.
Fietsers en bestelwagens
Uit de officiële cijfers leren we verder dat het aantal slachtoffers ’s nachts en in het weekend sterk is gedaald. Dat is ongetwijfeld te danken aan een hoger aantal controles op rijden onder invloed, maar ook aan een grotere bewustwording onder bestuurders die vaak ’s nachts op weg zijn. Tot slot moeten we nog noteren dat het aantal fietsers en voetgangers dat overleed door een verkeersongeval nauwelijks evolueerde, met respectievelijk 22 en 23 doden, terwijl er 4.660 en 2.306 gewonden werden genoteerd. Er is ook een lichte stijging op te merken in het aantal letselongevallen waarbij een bestelwagen betrokken is (+ 3,2 procent). Voor motorfietsen en vrachtwagens zijn de cijfers dan weer gedaald (- 6,5 en - 4,1 procent).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!