Vias (het vroegere BIVV) heeft de conclusies gepubliceerd van zijn jaarlijkse verkeers(on)veiligheidsonderzoek bij 6.200 mensen. Voor deze zesde jaargang telden ze meer tegenstemmen in 2017 dan in 2016. Mensen verzetten zich in de eerste plaats tegen een veralgemeende Zone 30 in stadscentra. 6 Belgen op 10 (60 procent) gaf namelijk aan daar niet mee in te stemmen. In 2016 was dat nog maar 45 procent. Een andere oplossing die ook op veel weerstand botst, is het rijbewijs met punten. In Vlaanderen is 44 procent voor en 38 procent tegen. In Wallonië is de trend omgekeerd: 28 procent is voor, 56 procent is tegen. Van duidelijk verzet gesproken. In elk geval: nergens is meer dan de helft van de burgers voor het idee gewonnen. Anderzijds is wel 74 procent van onze landgenoten overtuigd van een verplicht alcoholslot voor recidivisten. 68 procent verlangt bovendien meer alcoholcontroles en 57 procent meer snelheidscontroles.
Snelheid
Vias maakt zich ook zorgen over de snelheid. In de provincie Luxemburg rijden mensen het vaakst te snel buiten de bebouwde kom (51 procent). In Brussel zegt minder dan 20 procent zijn voeten te vegen aan de limieten op alle soorten wegen. Maar dat hangt ook samen met de mobiliteitsproblemen. Het onderzoek baseert zich bovendien op gedrag dat mensen zelf toegeven. Zo bekent één Belg op drie te snel te hebben gereden in de voorbije maand, zowel in de bebouwde kom (29 procent) als daarbuiten (33 procent) en op de snelweg (30 procent). 25 procent zegt te hebben getelefoneerd aan het stuur met een handenvrijkit, 9 procent met de telefoon in de hand. Voor alcoholmisbruik bekent 12 procent het stuur te hebben genomen na een glas (teveel). Dat is vooral zo in de provincies Namen (15 procent) en Luxemburg (16 procent).
Onveiligheidsgevoel
Terwijl de verkeersveiligheidsstatistieken zijn verbeterd, daalt het onveiligheidsgevoel niet. Fietsers voelen zich uiteraard het meest kwetsbaar, vooral dan in Brussel. In Vlaanderen, waar de infrastructuur een betere scheiding van de verschillende weggebruikers mogelijk maakt en waar fietsen veel gebruikelijker is, is dit onveiligheidsgevoel minder uitgesproken dan elders in het land. Vias merkt ook dat wie met het openbare vervoer reist zich minder veilig voelt sinds de aanslagen van maart 2016. Toch voelen zij zich nog steeds het minst onveilig van alle weggebruikers. Tot slot meldt Vias nog dat 46 procent van de ondervraagden het voorbije jaar minstens één keer met een elektrische fiets reed. Dat cijfer groeit al drie jaar lang constant.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!