De ADAC – de Duitse evenknie van Touring – heeft een reeks crashtests uitgevoerd met auto’s waarin voorwerpen, meer bepaald kartonnen dozen met onderdelen voor zelfbouwmeubelen, niet zijn vastgemaakt. De tests tonen aan hoe belangrijk het is om voorwerpen die je in de auto meeneemt goed vast te maken. Of het nu gaat om dagelijkse accessoires, grotere aankopen of gewone boodschappen, elk voorwerp kan bij een hevig remmaneuver of een ongeval veranderen in een gevaarlijk projectiel.
De kracht van de inertie
Uit de studie van ADAC blijkt dat zelfs lichte, onschuldige voorwerpen ernstige verwondingen kunnen veroorzaken of zelfs dodelijk kunnen zijn bij hevig remmen of een botsing. Het typische voorbeeld is dat van een uitstapje naar een gekende Scandinavische meubelwinkel. Vaak ga je erheen om een kast te kopen en kom je er buiten met een aantal extra prullen, bestek, bekers en andere accessoires. De grote pakken worden dan wel in de koffer opgeborgen waar ze worden tegengehouden door de rugleuning, maar kleinere voorwerpen worden nogal vlot op de achterbank gezet of op de hoedenplank. En daar ontstaat potentieel gevaar.
Omdat een heldere video meer waard is dan duizend woorden, brengt het filmpje hieronder de gevaren in beeld van slecht geladen voorwerpen in een rijdende auto.
Naast het vervoer van onze grote aankopen vormen meer in het algemeen ook dagelijkse voorwerpen, die vaak in een auto rondslingeren, een bron voor potentiële verwondingen bij hevig remmen of botsen. Zo wordt een paraplu, die doorgaans op de hoedenplank ligt, een moordwapen. Gemiddeld weegt die 700 gram en heeft die een metalen punt. Bij een impact aan 50 km/u wordt dat een speer van meer dan 60 kilo. Een smartphone van 150 gram wordt bij 50 km/u een projectiel van 7,5 kilo. Die kan een aanslag vormen op de fysieke gezondheid van passagiers en zware verwondingen veroorzaken aan het hoofd of de wervelkolom.
Volker Sandner, verantwoordelijke voertuigveiligheid in het testcentrum van Landsberg, zegt: “Slecht bevestigde ladingen ontwikkelen bij een ongeval een impactkracht waarvan het gevaar vaak wordt onderschat. Bij een aanrijding aan een snelheid van 45 km/u belast een lading van 145 kilo de veiligheidsgordels kortstondig met meer dan 7 ton, het equivalent van een volwassen olifant”.
Gebruik een bestelwagen of een aanhangwagen voor grote voorwerpen
De huidige en vroegere crashtests rond het bevestigen van ladingen (waaronder ook tests rond het vastmaken van bagage in de auto onderweg naar de vakantiebestemming) tonen het glashelder aan: zelfs met een niet al te zware lading (in de tests van de ADAC zijn meubels van 145 kilo gebruikt) bereiken de bevestigingssystemen van de auto al snel hun grenzen. En het correct vastmaken van een lading vereist flink wat tijd en inspanning.
Bijzonder lange of grote voorwerpen worden beter vervoerd in een bestelwagen. Een alternatief is een aanhangwagen. Ook dakkoffers voor bijvoorbeeld ski’s of snowboards, dakrails of fietsenrekken bieden extra bergruimte. Veel automobilisten weten trouwens niet dat ook katten en honden correct moeten worden vastgemaakt.
Duitse boetes
Wie naar Duitsland trekt, moet weten dat het niet correct bevestigen van voorwerpen die in de auto worden vervoerd kan leiden tot een boete. Bij een waarschuwing bedraagt die 35 euro. Als de auto werd tegengehouden terwijl hij aan het rijden was, wordt dat 60 euro (en het verlies van één punt op het rijbewijs van Duitse bestuurders), en als de overtreding wordt vastgesteld na een ongeval kost het 75 euro. In extreme situaties zoals ongevallen met verwondingen kan de bestuurder wegens nalatigheid aansprakelijk worden gesteld voor de fysieke gevolgen of overlijden. Losliggende ladingen kunnen ook voor de verzekering een probleem vormen: de verzekeraar van de auto moet niet tussenkomen voor de schade die door deze situatie is veroorzaakt.
Bron: ADAC
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!