Moeten we binnenkort van het gas bij regenweer? De federale minister van Mobiliteit Jacqueline Galant wil een ‘grondige en objectieve studie’ over de aanpassing van de maximumsnelheden op snelwegen. Het is niet bekend of de limiet van 120 km/u verhoogd zou worden bij droog weer. Waarschijnlijker is dat de snelheid bij slecht weer of druk verkeer naar beneden gaat.
In het buitenland
Zowel in Frankrijk als in Luxemburg daalt de maximumsnelheid op de snelweg van 130 km/u naar 110 km/u als het regent. In Duitsland en Nederland veranderen variabele verkeersborden de snelheid naargelang de weersomstandigheden en de drukte van het verkeer. Onze Nederlandse buren hebben de algemene snelheid op snelwegen trouwens verhoogd van 120 km/u naar 130 km/u. Andere landen hebben tot slot een snelheidsbeperking in de winter.
Frans systeem
In de zomer van 2016 komt er een ‘politiek en maatschappelijk debat’, wellicht met inspraak van burgers. Een enquête van mobiliteitsorganisatie Touring bij 1.000 leden toont dat een grote meerderheid van de Belgen (82 procent van de ondervraagde personen), de regels uit Frankrijk en Luxemburg verkiest.
Wat vinden de regio’s?
Er is ook overleg met de regio’s nodig. Het Vlaams Gewest heeft zich bij monde van minister van Mobiliteit Ben Weyts uitgesproken tegen 130 km/u op de snelwegen. Hier is het beleid eerder gericht op het beperken van de algemene snelheid. Buiten de bebouwde kom wordt bijvoorbeeld 70 km/u de norm in 2017. Die verlaging is niet gepland bij het Waals Gewest. Ons land rijdt dus met twee snelheden …
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!