In steeds meer auto’s zit een automatische noodrem. Maar hoewel het doel hetzelfde is, namelijk het vertragen van de auto voor een obstakel, is niet elk systeem even goed. De TCS (Zwitserse Touringclub) heeft ze vergeleken, met hulp van de ADAC (de Duitse automobilistenbond). Uit hun experimenten blijkt dat het Eyesight van Subaru het meest efficiënt is. Het is voor alle tests geslaagd. Geen paniek echter: alle auto’s reageren in grote lijnen correct, behalve onder bijzondere omstandigheden, zoals bij een gebrek aan zicht, een gladde weg of onmiddellijk nadat de auto is gestart.
Up, Ateca en Outback
De TCS vergeleek de Volkswagen Up, met lidar-sensor achter de voorruit, de Seat Ateca, met een radar achter het radiatorrooster, en de Subaru Outback, met het Eyesight, dat een stereocamera achter de voorruit gebruikt. De eerste test is de standaard en dient als referentie: elke auto trekt op tot 25-30 km/h naar een vast obstakel. Uiteraard wist elke auto op tijd te stoppen. Daarna hebben de Zwitsers de oefening ingewikkelder gemaakt.
Goed
Tegenover een auto geparkeerd nabij een obstakel (een VW Multivan in dit geval) reageerden de 3 testauto’s op tijd. Ze remden op het goede moment en wisten een aanrijding te vermijden. Ook toen de voorruit vuil was gemaakt en het zich slecht was, wisten de VW Up en de Subaru Outback de botsing nog te vermijden. De Seat Ateca had daar geen last van, want zijn radar zit achter zijn radiatorrooster, dus heeft een vuile voorruit geen invloed op de werking ervan.
Niet goed
De Up faalde voor de automatische remtest op nat wegdek. De lidar reageert te traag zodat de auto niet op tijd kan remmen. De Ateca en de Outback wisten wel perfect op tijd tot stilstand te komen. Één systeem was echter nog niet actief vlak nadat de auto was gestart: dat van de Seat Ateca. Daardoor kwam het tot een botsing bij gebrek aan reactie van het systeem. Van de Up en de Outback met hun systeem achter de voorruit detecteerde enkel de Subaru dat zijn sensor met iets bedekt was en waarschuwde hij de bestuurder. De Japanner is dus de enige die voor alle proeven geslaagd is.
Menselijke reactie
De TCS brengt in herinnering dat de bestuurder als enige verantwoordelijk is aan boord. De rijhulpsystemen zijn er enkel om hem te ondersteunen. Als de bestuurder goede reflexen heeft en zelf reageert, bijvoorbeeld door te remmen of uit te wijken, wordt een deel van deze systemen uitgeschakeld. De bedoeling daarvan is uiteraard om de bestuurder niet te hinderen in zijn uitwijkpoging. Maar als die de zaken slecht aanpakt en de systemen opnieuw zouden moeten reageren, gebeurt dat in sommige gevallen te laat.
Nota: de TCS benadrukt dat deze systemen “op de achtergrond werken” en “de bestuurder ondersteunen bij kritieke rij-omstandigheden”. Voor de veiligheid van iedereen moet je ze dus in geen geval bewust testen in het verkeer.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!