Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Uber-ongeval: Arizona verbiedt tests op openbare weg

Geschreven door Olivier Duquesne op 27-03-2018

Arizona, de Amerikaanse staat waar een dodelijk ongeval gebeurde met een Uber-auto, laat niet langer tests met autonome voertuigen toe. In Vlaanderen komen er rijexamens voor zelfrijdende auto’s.

Doug Ducey, de gouverneur van Arizona, verbiedt Uber om nog autonome rijtests uit te voeren in zijn staat. Waymo (Google), Apple, Lyft en andere initiatieven mogen zich ook aan strengere regels verwachten. De beslissing is ingegeven door een dodelijk ongeval met een Volvo XC90 uitgerust met autonome rijsystemen van Uber in Tempe (Arizona). De systemen van de auto noch de operator aan boord merkten tijdig op dat een 49-jarige dame de straat overstak met haar fiets aan de hand. Allerlei onderzoeken moeten de verantwoordelijkheid van elke betrokken partij gaan bepalen: de operator aan het stuur en het slachtoffer maar ook de leveranciers van de software, de sensoren, de camera’s,…

Technisch falen

De New York Times en Automotive News wijzen technische gebreken in de technologie van Uber met de vinger. De New Yorkse krant heeft inzage gekregen in interne documenten die aantonen dat de auto technisch gezien niet op punt stond. Volgens de NYT moesten de operatoren aan het stuur geregeld overnemen, gemiddeld om de 20 kilometer. Nochtans kunnen de prototypes van Waymo over veel grotere afstanden (honderden kilometers) zonder menselijke tussenkomst rijden. Automotive News van zijn kant zegt dat Uber de standaardsystemen van Volvo had afgekoppeld om zijn eigen systemen te laten werken. De Zweedse autobouwer weigert alle commentaar. Onderaannemer Aptiv heeft echter al laten weten dat het systeem van Uber “niets te maken heeft” met dat in productieversies van de XC90.

Ongevalsimulatie

Mobileye, een dochteronderneming van Intel dat chips en sensoren maakt voor Aptiv, heeft een simulatie uitgevoerd van het ongeval met zijn systemen op basis van de dashcambeelden van de Uber-auto. Tijdens deze labotests ‘zien’ de sensoren het slachtoffer één seconde voor de impact, ondanks de lage beeldkwaliteit. Dat zou onvoldoende zijn geweest om het ongeval te vermijden, maar de auto had al wel zijn remmen kunnen activeren om de klap te verminderen. Maar Mobileye geeft zelf toe dat de detectie van mensen, dieren en bewegende objecten een “lastige klus” blijft, die echter ook “de meest elementaire” en “fundamentele” is van het systeem. Daarin lezen we dat dit onderdeel vlekkeloos moet kunnen werken voor we verder kunnen gaan met autonoom rijden.

 

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten