Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Vrijstelling van gordelplicht: nieuwe regels nodig?

Geschreven door Olivier Duquesne op 02-03-2018

Je kan een vrijstelling van de gordelplicht krijgen om medische redenen. Die wordt jaarlijks door gemiddeld 2.000 Belgen aangevraagd. Vias zou graag een hervorming zien van de procedure.

Moet de procedure voor het bekomen van een vrijstelling van de gordelplicht worden herzien? Vias meent dat het huidige systeem te laks is in België en stelt zich vragen bij de verkeersveiligheid. Elk jaar bekomen gemiddeld 2.000 landgenoten een document dat hen ontslaat van de gordelplicht. In driekwart van de gevallen is die vrijstelling definitief. Dat bekekent dat er zo op 10 jaar tijd minstens 15.000 mensen zijn bijgekomen die geen gordel moeten dragen. Vias meent dat deze uitzondering bij ons te vaak wordt toegekend. Hoewel het aantal vrijstellingen lichtjes aan het dalen is, vraagt de organisatie met aandrang naar een grondige hervorming geïnspireerd op het Nederlandse systeem. Bij onze noorderburen behandelt het organisme dat daarvoor verantwoordelijk is ongeveer 500 aanvragen per jaar. De meeste daarvan zijn hernieuwingen, aangezien de vrijstelling daar slechts 5 jaar geldig is.

Negatieve lijst

Voor Vias is een beperkte geldigheidsduur cruciaal. Het instituut wijst erop dat het huidige systeem is gebaseerd op een medisch attest van de huisarts, dat dan gewoon moet worden gevalideerd door de FOD Mobiliteit, waarna het voor onbepaalde duur geldig blijft. Deze situatie zou moeten evolueren naar een medisch onderzoek in plaats van een attest, zo meent Vias. Op basis van de patiëntengegevens na dit onderzoek zou dan een onafhankelijke instantie bepalen of de vrijstelling mogelijk is of niet. Dat zou kunnen gebeuren via een lijst met aandoeningen die in aanmerking komen voor deze regeling, samen met een negatieve lijst van zaken waarvoor absoluut geen vrijstelling mogelijk is. Bij weigering kan de FOD Mobiliteit eventueel alternatieve oplossingen aanbieden. Bovendien wil Vias dat elke aanvraag gepaard gaat met een rijgeschiktheidstest.

Ernstiger zonder gordel

Vias wijst erop dat “60 procent van de bestuurders en passagiers die overlijden in een ongeval op de snelweg geen gordel droeg op het moment van het ongeval”. Een passagier zonder gordel kan bij een botsing bovendien een projectiel worden. De medische wereld geeft wel toe dat “de gordel bij een crash in heel specifieke gevallen de verwondingen kan verergeren van mensen die aan een ernstige aandoening lijden”. Maar professor Nijs, trauma-arts in het universitair ziekenhuis Gasthuisberg in Leuven, verduidelijkt wel dat “de gevolgen altijd veel erger zijn wanneer mensen hun gordel niet dragen”. Daarom is het beter om systemen zoals speciale kussens te gebruiken zodat je toch nog een gordel kan dragen, zelfs al is dat wat minder comfortabel.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten