Ga er even voor zitten: in 2017, het absolute recordjaar voor files in Vlaanderen, was de gemiddelde dagelijkse file aan de Kennedytunnel richting Nederland liefst 2 uur langer dan in 2015. Een hallucinant cijfer, dat meteen bevestigt wat veel forenzen al langer in hun buik voelen: de filedruk in Vlaanderen wordt steeds hoger. Een gemiddelde ochtendspits telt zo 158 kilometer file.
Verzadiging
Al die cijfers komen uit het “Rapport Verkeersindicatoren snelwegen Vlaanderen” voor 2017. Dat rapport wordt sinds 2010 jaarlijks opgemaakt door het Vlaams Verkeerscentrum en geeft een overzicht van factoren zoals verkeersvolume, verkeerssamenstelling, verzadigingsgraad, hinderongevallen, reisbetrouwbaarheid, reistijd, filelengte, filezwaarte, fileduur, voertuigverliesuren en structurele filelocaties. De statistici van het Vlaams Verkeerscentrum hebben zich over al die zaken gebogen en zijn tot de volgende conclusies gekomen:
- In 2017 reed 0,6 procent meer verkeer op Vlaamse snelwegen. Het gaat dan over zowel auto’s als vrachtwagens. In 2016 leek het even dat de toename in het vrachtverkeer vertraagde, maar 2017 heeft getoond dat dit slechts tijdelijk was.
- Elk nieuw jaar verbreekt het record van het vorige en 2017 is niet anders. In de omgeving van Antwerpen was de groei van de filedruk echter veel ernstiger (+ 14 tot + 18 procent) dan in regio Brussel (+ 3 tot + 7 procent).
- De ochtendfiles (gemiddeld 158 kilometer) werden in 2017 liefst 13 kilometer langer, de avondfiles (gemiddeld 124 kilometer) ‘slechts’ 3 kilometer.
- De zwaarste filedag was maandag 11 december 2017. Het sneeuwde en de ochtendspits werd liefst 603 kilometer lang, of wel dubbel zoveel als de donkerste filedagen van 2015 en 2016, toen er weliswaar veel minder sneeuw viel.
- De toename van de filedruk is duidelijk structureel als gevolg van de hoge mate van (over)verzadiging van het Vlaamse snelwegennet.
- De files aan de gekende knelpunten namen enorm toe en er kwamen nieuwe knelpunten bij. De langste files in Vlaanderen staan voor de Kennedytunnel richting Nederland, waar ze op een gemiddelde werkdag 10,5 uur aanslepen. Dat is een schokkende 2 uur meer dan slechts 2 jaar eerder.
- Nergens in Vlaanderen rijdt meer verkeer dan op het zuidelijke deel van de Antwerpse Ring, die vooral kampioen is qua vrachtverkeer. En toch blijft het aantal voertuigen dat daar dagelijks passeert nog toenemen (+ 500 tot + 1.000 per dag in 2017).
- De nieuwe snelweg A11 tussen Brugge en Knokke-Heist is nog erg rustig: op de hoofdrijbaan reden er vorig jaar gemiddeld 2.250 vrachtwagens en 7.750 andere voertuigen per dag.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!