De Nordschleife, de beroemde, 20,83 km lange noordelijke lus van de Nürburgring die zich door de dichte bossen van de Eifel slingert, is wereldwijd bekend bij motorsportliefhebbers. Maar een extra attractie is dat je met je eigen voertuig met twee, drie vier of zelfs meer wielen door de 73 bochten kunt scheuren.
LEES OOK Nieuwe Honda Civic weer de snelste op de Ring + video
Er komt met andere woorden regelmatig enige folklore aan te pas. En dat levert soms veiligheidsproblemen op. Daarom eisen de beheerders van het circuit nu dat een voertuig minstens 130 km/u moet kunnen halen om toegang te krijgen. Discriminerend? Niet noodzakelijk...
Voor de veiligheid
De Nordschleife, het toneel van de beruchte crash van Niki Lauda in 1976, die de Oostenrijkse F1-wereldkampioen bijna het leven kostte, is een favoriete speeltuin voor constructeurs die hun sportmodellen willen ontwikkelen. Maar het is ook de thuisbasis van de Touristenfahrten, waarmee iedereen in zijn eigen voertuig een rondrit over het circuit kan maken voor het bescheiden bedrag van 30 à 35 euro.
Tot nu toe mocht dat met elk voertuig dat 60 km/u kon halen. Dit zal niet langer het geval zijn, aangezien de beheerders van het circuit hebben bepaald dat de vereiste minimumsnelheid zal worden opgetrokken tot 130 km/u. Het doel is het snelheidsverschil tussen de snelste en de langzaamste voertuigen tijdens de Touristenfahrten te beperken, ook al zijn die laatste niet bedoeld om de ultieme tijd na te jagen.
Dacia Spring dus verboden
Een belangrijke precisering: de verantwoordelijken zullen zich baseren op de maximumsnelheid die op het gelijkvormigheidsattest staat vermeld. De liefhebbers en nieuwsgierigen die vroeger met hun brommertjes het circuit op reden, zijn er met andere woorden aan voor de moeite. Net als sommige oldtimers die geen 130 km/u of meer halen.
Deze ‘drastische’ maatregel zou de bezettingsgraad van de Touristenfahrten echter niet mogen schaden, vooral als je weet dat bijna alle moderne auto’s sneller kunnen dan 130 km/u, zelfs de meeste elektrische modellen... met als notoire uitzondering de Dacia Spring, die zelfs in zijn Extreme-versie maar 125 km/u haalt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!