De uitvinding van de band is een samenvoeging van het vulkanisatieproces bedacht door Charles Goodyear (1842), het opgeblazen rubbermembraan met ventiel van dierenarts John Boyd Dunlop (1887, patent in 1888) en de binnenband van de broers Michelin uit 1891. Nochtans werd de allereerste band al bedacht in 1845 door een zekere Robert William Thomson. Hij ontwikkelde een rubberen band over een velg. Helaas voor hem te vroeg. De band waarop hij een patent nam, brak in die tijd niet door.
De zoon van Dunlop
In 1887 was rubber, verkregen door vulkanisatie van latex van de rubberboom, al goed bekend. Het is dit materiaal dat John Boyd Dunlop uiteindelijk gebruikte om de houten wielen van de driewieler van zijn zoon Johnny te vervangen. Opdat zijn zoon comfortabeler zou kunnen rijden over stenen wegen, deed hij hem wielen met luchtgevulde rubbertubes cadeau. Zijn zoon was er dol op en Dunlop perfectioneerde zijn uitvinding. Hij kreeg op 7 december 1888 een patent op de luchtband met ventiel. In 1889 begon hij zijn fabriek. Maar de banden dienden toen alleen nog voor fietsen.
Michelin
Twee broers, André en Édouard Étienne Michelin, perfectioneerden de band verder. Die van Dunlop was namelijk moeilijk om te vervangen bij een lek. Ze bedachten hiervoor een binnenband. Die innovatie werd een succes voor de eerste bekende gebruiker: wielrenner Charles Terront. Dankzij deze gemakkelijk te demonteren band won hij de eerste wedstrijd van Parijs-Brest-Parijs in 1891. Michelin maakte zo naam in het wielermilieu. In 1895 volgde een geniaal idee. De Michelin-broers monteerden de banden op een auto. Na meerdere prototypes creëerden ze een bolide op Peugeot-onderstel, genaamd L’Éclair, en namen ze hiermee deel aan de race Parijs-Bordeaux-Parijs. Ze wonnen niet, maar lieten zich wel opmerken. Sindsdien bestaat er een onverwoestbare… band tussen de auto en de band.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!