De verleiding was groot voor Porsche om dit jaar, na zijn overwinning op de jongste 24 Uren van Le Mans, terug te keren naar de LMP1 en het WEC. Zo heeft de constructeur zopas zijn nieuwe 919 Hybrid onthuld, slechts enkele uren nadat Audi zijn R18 voorstelde. Als dat geen toeval is...
Lichter
Het gaat uiteraard om een evolutie van de vorige 919 Hybrid, kwestie van de nodige aanpassingen te doen aan het nieuwe reglement. Maar er is meer. Zo werd bijvoorbeeld het rendement van het aandrijfgeheel geoptimaliseerd en is de stroomlijn nog actiever afhankelijk van de gekozen lijn, terwijl het gewicht van de onderdelen nog verlaagd werd.
Drie aeropacks
Voor het eerst haalt Porsche voordeel uit het reglement van het WEC. De constructeur maakt namelijk gebruik van drie specifieke stroomlijnconfiguraties afhankelijk van het circuit waarop gereden wordt. Het rendement van de V4 werd geoptimaliseerd, alsook de twee hybridesystemen voor energierecuperatie. De elektomotoren zijn krachtiger, terwijl een nieuwe lithium-ionbatterij haar intrede doet.
Never change a winning team
De voortrein evolueert eveneens en beschikt nu over een grotere waaier aan afstelmogelijkheden. Hij werd door het merk zelf ontwikkeld. Tot slot heeft Michelin ook volledig nieuwe banden ontwikkeld voor de 919 Hybrid. Wat de teams betreft, die werden niet gewijzigd tegenover 2015: de eerste wagen zal toevertrouwd worden aan Mark Webber, Timo Bernhard en Brendon Hartley, terwijl de tweede gedeeld zal worden door Romain Dumas, Neel Jani en Marc Lieb.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!