Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

WRC en Rally / Audi RS Q E-Tron E2: Dakar met een EV poging twee

Geschreven door Yeelen Möller op 02-09-2022

Audi heeft de tweede generatie van zijn semi-elektrische Dakar-racer voorgesteld. De RS Q E-Tron E2 is lichter, aerodynamischer en als gevolg dus in theorie sneller.

De eerste Audi RS Q E-Tron was een innovatieve Dakar-racer met een elektrische aandrijflijn, al was er ook een range extender aanwezig om de slopende stages van de woestijnrally te kunnen overleven. Uiteindelijk miste de RS Q E-Tron wat snelheid om bovenaan het klassement te kunnen staan, maar Carlos Sainz Sr. wist toch twee proeven te winnen en 7 van de 12 keer op het podium te eindigen. Er zat potentieel in, dus. Potentieel dat Audi nu hoopt vrij te maken met de RS Q E-Tron E2, de tweede generatie die op nieuwjaar 2023 aan de start zal staan van de Dakar-rally.

Nieuw koetswerk

Met alle ervaring die Audi Sport heeft opgedaan in de Dakar en in de Abu Dhabi Desert Challenge, dat het team zelfs heeft gewonnen, hebben de ingenieurs een lijstje gemaakt met wat er allemaal beter kon aan de bolide. Ten eerste is het koetswerk volledig nieuw. Vergeleken met zijn voorganger lijkt al het overtollig vet weggeslepen, al moest er ook meer plek worden gemaakt in de cockpit volgens de technische voorschriften. Alles is ranker, scherper en gestroomlijnder geworden, met een winst van 15% op de luchtweerstand.

Lichter en efficiënter

Een tweede is het gewicht van de RS Q E-Tron E2. Ondanks dat het minimumgewicht van zijn klasse is opgetrokken van 2 naar 2,1 ton, moesten er toch nog enkele tientallen kilo's bespaard worden omdat de eerste generatie met overgewicht kampte. Dankzij het nieuwe koetswerk, dat ook geniet van een herdachte materiaalkeuze, is het Audi nu gelukt om dichter bij het minimumgewicht te geraken.

Daarnaast is er ook gewerkt aan de efficiëntie van de aandrijflijn, die wel grotendeels gelijk is gebleven: twee Formule E-elektromotoren, eentje voor elke as, en een 2-liter DTM-motor als generator. De batterij is 52 kWh groot en weegt ongeveer 370 kilo, terwijl het piekvermogen 392 pk bedraagt. De E2 kan nu veel constanter heel dichtbij de vermogens- en laadlimiet rijden, die is opgesteld door de FIA. Ook zijn er winsten geboekt op de besturing van de airco en de hydrauliek. 

Afspraak in Marokko

De Audi RS Q E-Tron E2 zal zijn debuut maken op de Rally van Marokko begin oktober met Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger en Carlos Sains/Lucas Cruz achter het stuur. Begin januari 2023 komt er dan een tweede poging op de Dakar, die weer in Saudi-Arabië zal doorgaan.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten