Het heeft net niet mogen zijn voor Thierry Neuville. De Belg begon met een achterstand van nog slechts 4 tienden van een seconde op eeuwige rivaal Sébastien Ogier aan de afsluitende Power Stage. Maar de Fransman was daarin net iets sneller en won zijn zevende (!) Monte Carlo dus met een voorsprong van 2,2 seconden op de Belg. Waarmee hij zijn nieuwe werkgever Citroën ook aan een 100ste overwinning in het wereldkampioenschap rally hielp.
Derde in Monte-Carlo werd Toyota-piloot Ott Tanäk. Die Est won de meeste snelheidsproeven van de rally, maar had vrijdag al een veel te grote achterstand opgelopen om nog mee te kunnen spelen voor de overwinning. Hyundai-debutant Sébastien Loeb wisselde sterke en zwakke prestaties af en werd vierde. Hoe dan ook een uitermate spannende openingsrally, eentje die door zijn "speciale" aard (met afwisselend asfalt, ijs, sneeuw, modder...) niet echt representatief is voor de rest van het seizoen. En toch, wat hebben we al geleerd...?
Dat de strijd voor de wereldtitel 2019 er weer eentje wordt tussen Ogier, Neuville en Tänak
In ons beste Frans, on prend les mêmes et on recommence. De top 3 van de Monte-Carlo 2019 is precies dezelfde als de einduitslag van het kampioenschap 2018. Met de Fransman nu dus wel in een Citroën C3 in plaats van een Ford Fiesta. Waarmee dat Franse merk dit jaar dus eindelijk wél weer lijkt te kunnen meespelen voor de titels. Die van de piloten dan toch, afwachten of Ogier's nieuwe ploegmaat Esapekka Lappi de regelmaat haalt die je als team voor een constructeurstitel nodig hebt.
Dat Thierry Neuville geen grote "schrik" moet hebben van Sébastien Loeb
Of toch dat de Belg zich wellicht geen al te grote zorgen moet maken over de komst van die negenvoudige Franse wereldkampioen naar Hyundai. Loeb kan de Zuid-Koreaanse constructeur zeker helpen in de strijd voor de constructeurstitel, maar de Belg was in de Monte-Carlo toch weer overduidelijk dé snelste man van het team. Ook Andreas Mikkelsen, die vrijdag al moest opgeven na een dom foutje net… voorbij de aankomst van een snelheidsproef, komt vooralsnog amper aan zijn enkels.
Dat de Toyota Yaris misschien wel de snelste auto van het veld is.
Toch als Ott Tanäk achter het stuur zit. De Est had vrijdag al veel tijd verloren door onder meer een minder goede bandenkeuze, maar won in een indrukwekkende inhaalrace zaterdag wel alle proeven. Ook Kris Meeke, vorig jaar aan de deur gezet bij Citroën, liet in de Monte-Carlo enkele leuke flitsen zien. Hij won de Power Stage en eindigde zesde, één plaatsje achter derde Toyota-rijder Jari-Matti Latvala. Maar vooral die Tänak zou in 2019 wel weer eens de te kloppen man kunnen worden, dat was hij in de tweede helft van vorig seizoen meestal ook al.
Dat Citroën weer helemaal terug is
Met dank aan de komst van zesvoudig wereldkampioen Sébastien Ogier, natuurlijk. Die niet alleen heel snel blijft, maar ook nog altijd razendefficiënt. En dat, zo bewijs hij tijdens zijn twee Ford-jaren, heb je zeker ook nodig als je de titel wil pakken. Dat winnen nooit echt went, bleek nog eens bij de aankomst in de Monte-Carlo. Ogier verzamelde ondertussen al 45 WK-zeges, maar stond toch weer met de tranen in de ogen.
Dat het moeilijk wordt voor M-Sport en Ford
Twee opeenvolgende pilotentitels voor het M-Sport van Malcolm Wilson in 2017 en 2018, telkens met de snelle Sébastien Ogier. Nu die naar Citroën is vertrokken, zijn het Teemu Suninen en Elfyn Evans die de Fiesta aan grote punten moeten helpen. Maar die spelen toch nog in een net iets lagere categorie dan Ogier en co, vraag is of ze daar ooit uitgeraken.
De uitslag
1. Sébastien Ogier (Citroën C3)
2. Thierry Neuville (Hyundai i20) op 2.2
3. Ott Tänak (Toyota Yaris) op 2:15.2
4. Sébastien Loeb (Hyundai i20) op 2:28.2
5. Jari-Matti Latvala (Toyota Yaris) op 2:29.9
6. Kris Meeke (Citroën C3) op 5:36.2
De volgende rally is die van Zweden, over een kleine drie weken. Vorig jaar werd die met groot machtsvertoon gewonnen door... Thierry Neuville.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!