Terwijl Hyundai kan bogen op twee WRC-constructeurstitels (in 2019 en 2020), jaagt Thierry Neuville nog steeds op zijn eerste rijderstitel als wereldkampioen. Onze landgenoot is de Poulidor van de mondiale rallysport: al vijf keer eindigde hij tweede in het wereldkampioenschap rally sinds hij in 2013 met M-Sport in een Ford Fiesta zijn tweede volledige seizoen in het WRC reed.
Sinds 2014 en de terugkeer van de Koreaanse constructeur in de discipline is de coureur uit Sankt-Vith vier keer als tweede geëindigd. Bij het aanbreken van het seizoen 2023 lijken alle indicatoren echter in het groen te staan voor Neuville om toe te treden tot de zeer beperkte club van Belgische FIA-wereldkampioenen.
Neuville heer en meester
Neuville, die al bij het Hyundai-team zit sinds de terugkeer van het merk in het WRC, moest wereldkampioen Ott Tänak (Toyota) naast zich dulden voor het seizoen 2020. Maar omdat de Est het getreuzel van het team beu was en niet goed zat achter het stuur van de i20, sloeg hij de deur dicht om terug te keren naar zijn eerste liefde bij M-Sport/Ford. Hierdoor blijft Thierry Neuville over als heer en meester, aangezien zijn teamgenoten niet in staat zijn om echt met hem te concurreren over een heel seizoen. Een leidersrol die hem bevalt en die hem weer vrij moet maken.
De WRC-teams van Hyundai voor 2023:
- Thierry Neuville-Martijn Wydaeghe – volledig seizoen
- Esapekka Lappi-Janne Ferù - volledig seizoen
- Dani Sordo-Candido Carrera - gedeeltelijk seizoen
- Craig Breen-James Fulton - gedeeltelijk seizoen
Dit jaar of nooit?
Voor de Belgische coureur is het dit jaar of nooit voor de titel. Met Sébastien Ogier (die er slechts op enkele rally’s bij is) en Ott Tänak (de Ford heeft een ernstig gebrek aan betrouwbaarheid, waarvan we nog niet weten of het is opgelost voor 2023) uit de race naar de titel zal de belangrijkste tegenstander van Neuville Kalle Rovanpera zijn, de jongste WRC-kampioen ooit, de Finse Toyota-rijder die in 2022 de titel behaalde op 22-jarige leeftijd.
Die laatste profiteerde echter van de tegenslagen van Neuville en Tänak in 2022 om zijn titel ‘makkelijker’ te kunnen binnenhalen – al blijft zijn immense talent onmiskenbaar. Er is echter nog één tegenstander, en niet de minste, die Neuville moet temmen: zichzelf! Als hij erin slaagt zijn talent en ervaring optimaal te benutten en tegelijkertijd de soms ‘domme en vervelende’ fouten te vermijden die zijn vorige seizoenen hebben gekenmerkt, zal hij dit jaar inderdaad de nummer één kandidaat voor de titel zijn. Als de auto het aankan.
Hyundai i20 N Rally 1 Hybrid eindelijk klaar?
2022 was bijna een annus horribilis voor Hyundai en Neuville. Omdat Hyundai bijna acht maanden na Ford en bijna evenveel na Toyota was begonnen met de ontwikkeling van de nieuwe auto om aan de nieuwe technische voorschriften te voldoen, was het niet klaar voor de start van de Rally van Monte Carlo. De Koreaanse troepen kampten met een gebrek aan prestaties en betrouwbaarheidsproblemen, ondanks een duo sterrijders – Neuville en Tänak – maar zonder baas om het team te leiden.
Sindsdien heeft de ontwikkeling van de Hyundai i20 N Rally 1 Hybrid zijn beloop gehad. Neuville zegt dat het volledige potentieel van de auto nog niet beschikbaar is, maar de Hyundai lijkt weer te kunnen concurreren met de Toyota's en de Fords. Het valt nog te bezien of de bijdrage van Christian Loriaux voldoende zal zijn om er een winnende machine op alle terreinen van te maken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!