Techniek
De Apal Francorchamps was gebaseerd op de techniek van een Mercedes 190E, toentertijd een van dé referenties op de berlinemarkt. De auto maakte gebruik van een stalen chassis van eigen makelij, met voor- en achteraan twee buisvormige frames. Hieraan werden de volledige assen van de Mercedes 190E opgehangen. De motor, die eveneens was overgenomen van de Duitse berline, ontgoochelde. Hoewel het oorspronkelijke bestek gewag maakte van stevige blokken (zoals een 2.3-zestienklepper en een V8), moest de Apal zich tevredenstellen met de heel bleke 2.0-viercilindermotor van 122 pk, die ver verwijderd was van de sportieve ambities van het oorspronkelijke concept. Het koetswerk van deze coupé met schuifdak was technisch veel meer geavanceerd en was volledig gemaakt van kevlar. Het interieur was met zorg behandeld door de Luikse firma Carat-Duchatelet, maar kon zijn ‘gewone’ afkomst niet verloochenen, met zijn dashboard dat rechtstreeks was overgenomen van de 190.
Mythe
Met zijn overladen stijl – waarom toch zoveel koplampen? – die sterk ruikt naar de eighties, lijkt de Apal Francorchamps meer op een ‘getunede’ auto dan op een prestigieuze sportieveling. Toch kunnen we alleen maar gefascineerd zijn door deze wanhopige en mislukte poging (met amper twee preproductiemodellen waarvan er slechts eentje gehomologeerd was voor de openbare weg) om een antwoord te bieden aan de heel ernstige Porsche 944, die indertijd de beste aankoop was in de categorie. Een moderne Belgische versie als het ware van ‘David tegen Goliath’…
Richtprijs
Gezien zijn zeldzaamheid is het moeilijk om op de Apal Francorchamps een richtprijs te plakken. Wie hem koopt, is meer geïnteresseerd in het behoud van een nationaal erfstuk met een prestigieuze naam dan in zijn intrinsieke kwaliteiten.
Maxime Hérion
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!