Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

youngtimer / Mitsubishi Starion

De in Europa onterecht miskende Mitsubishi Starion verdient de nodige aandacht. Dankzij zijn interessante prestaties was hij eigenlijk een rechtstreekse concurrent van de Porsche 924 Turbo.

De in Europa onterecht miskende Mitsubishi Starion verdient de nodige aandacht. Dankzij zijn interessante prestaties was hij eigenlijk een rechtstreekse concurrent van de Porsche 924 Turbo.

Techniek

In de vroege jaren 80 hadden heel wat Japanse constructeurs een GT in de catalogus, zoals de RX7 van Mazda, de Supra van Toyota en de Z-reeks van Nissan. In 1982 sprong Mitsubishi op de kar met de presentatie van zijn Starion. Een leuke anekdote is trouwens dat deze coupé zijn naam dankt aan een slechte uitspraak van het Engelse woord ‘stallion’ (dat ‘hengst’ betekent) door zijn (Japanse) ontwerpers. Hoe dan ook vertoonde de Starion een ‘klassieke’ architectuur, met achterwielaandrijving en de motor voorin. Die krachtbron zelf was echter minder klassiek: deze Mitsubishi was namelijk een van de eerste Japanse auto’s met een turbo en een elektronische injectie. Om de Porsche 924 Turbo het vuur aan de schenen te leggen werd de Starion hier uitsluitend verkocht in zijn topversie, met een tweeliter-viercilindermotor van 170 pk. Een krachtbron die al even geraffineerd was als de geavanceerde achtertrein of de vier geventileerde schijfremmen van de Starion. Deze Japanse sportcoupé, die veel goedkoper werd verkocht dan de Porsche, pakte uit met een ‘wedge’-vormig koetswerk, dat in die tijd helemaal ‘in’ was. De stylisten van het huis hebben trouwens niet beknibbeld op aerodynamische koetswerkelementen, verbrede wielkasten of ‘bulges’, die de auto een zeer kenmerkende en beestachtige ‘manga’-uitstraling verleenden. Het interieur deed overigens niet onder, met lederen kuipstoelen, een driespakig stuurwiel, airco, stuurbekrachtiging en supervolledige instrumenten. De hier voorgestelde auto wordt aangedreven door een 180 pk sterke variant van de tweeliter-turbomotor met on/off-karakter, waarmee hij in 7,6 seconden van 0 naar 100 km/h kan spurten. De Starion, die veel goedkoper was dan de Europese concurrentie, werd op talloze markten verkocht in verschillende motor- en uitrustingsversies. In de VS werd hij zelfs op de markt gebracht onder de merknaam Chrysler, Dodge en Plymouth, met ‘Conquest’ als typenaam.

Mythe

Bij gebrek aan imago beleefde de Starion een anonieme carrière in Europa. Enkele verlichte enthousiastelingen beleven nu nog altijd plezier aan zijn agressieve stijl en zijn interessante prestaties.

Richtprijs

Er staan maar weinig Starions te koop en de vraag is niet enorm. Voor 5000 tot 12000 euro kunt u een exemplaar vinden op voorwaarde dat u goed zoekt op alle zoekertjessites in Europa.

Maxime Hérion

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten