De Ferrari 348, die lange tijd ondergewaardeerd werd door zijn bijzonder gedateerde lijn en zijn ‘scherpe’ karakter, verdient toch wel de nodige aandacht. Hoewel hij in 1989 inderhaast werd gelanceerd, heeft hij toch bijgedragen tot de heropleving van het merk.
Techniek
De Ferrari 348 werd in 1989 gelanceerd in een moeilijke context, als opvolger van de stilaan verouderde 328. Een jaar eerder was de Commendatore Enzo Ferrari overleden en het bedrijf schrapte de instapmodellen ten voordele van de bijzonder exclusieve F40. De sportwagenconstructeur, die steeds meer werd gecontroleerd door Fiat, gaf Pininfarina de opdracht om zijn nieuwe berlinetta te tekenen. Het resultaat was een stilistische synthese van andere modellen made in Maranello: geribbelde deuren en een zwarte grille op de achterkant zoals bij de Testarossa, pop-upkoplampen zoals op de F40 en een gebogen achterruit zoals in de Mondiale. De Italiaanse sportwagen werd aangeboden in drie koetswerkvarianten (coupé, targa en vanaf 1993 ook cabriolet) en nam de motor van de Mondial T over: een V8 van 3,4 liter die 300 pk ontwikkelde. Hoewel dit vermogen nu lachwekkend lijkt voor dit segment, situeerde de 348 zich toentertijd in het gemiddelde bij de prestigieuze sportwagens. Ondanks zijn niet geringe gewicht van 1450 kg was deze Ferrari bijzonder snel, met 5,6 seconden voor het spurtje van 0 tot 100 km/h en een topsnelheid van 275 km/h. Bij zijn lancering werd de 348 een te viriel en ‘scherp’ karakter verweten. Zijn ophanging was inderdaad hard, zijn versnellingsbak en onbekrachtigde stuur waren zeer zwaar te bedienen en zijn V8 moest hoog in de toeren gejaagd worden om het onderste uit de kan te halen. In 1993 kreeg de auto een nieuwe typenaam (GTB, GTS of Spider) en een tot 320 pk opgevoerde motor. Bovendien werd zijn rijgedrag minder onderstuurd, wat het belangrijkste minpunt was van de eerste versies.
Mythe
De 348, die lange tijd moest leven in de schaduw van zijn meer exclusieve grote broers, is toch de moeite waard. Met zijn sterk gedateerde ‘Miami Vice’-look en zijn goedkope interieur is hij echt ‘old school’. Zijn melodieuze V8, die niemand onverschillig laat, maakt het plaatje compleet.
Richtprijs
Hoewel hij enkele jaren geleden nog te vinden was voor 30000 euro, heeft de 348 snel geprofiteerd van de ‘boom’ van de youngtimermarkt. Reken nu dus maar op een minimum van 50000 euro voor een 348 TB met weinig kilometers op de teller. Voor de meest populaire versies moet u nog eens 20000 euro extra opzijhouden.
Maxime Hérion
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!