Met zijn look van een drankkarton op wielen en zijn goedkope kunststofinterieur was de Citroën Visa GTI echt wel moeders mooiste. Maar onderhuids beschikte hij over onmiskenbare rijkwaliteiten.
Techniek
We kunnen er nog altijd niet bij dat de Citroën Visa ook in GTI-versie heeft bestaan. Met zijn simplistische en saaie koetswerklijn leek hij bij zijn debuut in 1978 voorbestemd voor een ouder publiek. Als eerste product van de fusie Peugeot-Citroën was hij afgeleid van de 104. Als opvolger van de eerbiedwaardige Ami 8 sloeg hij maar een bleek figuur naast zijn rechtstreekse concurrent, de Renault 5. De compacte en heel hoekige Citroën gaf immers niet veel blijk van een grote stilistische verbeelding. Vooral die varkensneus van de eerste generatie was bepaald niet flatterend! In 1981 werd de Visa dan ook opgefrist om de ontgoochelende verkoop aan te wakkeren. De directie van Citroën maakte van die voortijdige facelift gebruik om ook een sportprogramma te lanceren voor zijn kleine hatchback. Van de rallyversie werd ook een krachtige straatversie gemaakt, de beperkte reeks Chrono. Die oogstte voldoende commercieel succes om de Citroën-bazen ervan te overtuigen om de Chrono door te ontwikkelen tot wat uiteindelijk de GTI zou worden. De Visa GTI was technisch gebaseerd op de gelijknamige 205 en kreeg dan ook zijn 105 pk sterke 1.6 onder de motorkap. Voor een strakker weggedrag werd ook de vooras geleend van het bommetje uit Sochaux. Om de ‘viriele’ kant van de GTI te onderstrepen deed Citroën een beroep op ‘accessoiristen’, zodat het resultaat heel gekunsteld en goedkoop oogde. Aluminium 13-duimvelgen, dubbele koplampen, bredere spatborden, side skirts en een achterspoiler van schuimplastic: niets werd de Visa GTI bespaard! En het interieur was eigenlijk nog erger. Kunststoffen van lage kwaliteit en een saai design konden de goedkope indruk van de Visa niet tenietdoen. Alleen het driespakige stuurwiel, de toerenteller in het instrumentenbord en de geruite stoelbekleding voegden er een vleugje sportiviteit aan toe. Eind 1986 werd het maximumvermogen opgevoerd tot 115 pk, waarmee de Visa GTI – mede dankzij zijn pluimgewicht van 870 kg – meer dan 190 km/h kon halen. Twee jaar later werd hij vervangen door de AX Sport.
Mythe
Met zijn triestige smoelwerk is de Visa GTI waarschijnlijk niet meteen uw eerste keuze wanneer u aan een GTI uit de jaren 80 denkt. En toch zijn het net zijn minpunten die hem vandaag zo aantrekkelijk maken. Maar je moet er toch wel wat masochistische trekjes voor hebben…
Richtprijs
Hoewel hij veel zeldzamer is dan zijn neef, is de Visa GTI veel minder gegeerd dan de gelijknamige 205. Voor een budget van 2500 tot 6000 euro vindt u een goed exemplaar.
Maxime Hérion
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!