De Honda CRX, die was afgeleid van de Civic, was een krachtig, relatief ruim en goed afgewerkt coupeetje. Volgens de traditie van het merk waren zijn compacte motoren bijzonder snedig.
Techniek
De Honda CRX (wat staat voor Civic Renaissance eXperimental) werd gelanceerd in 1983 en drukte zijn stempel op de jaren 80. Deze gedrongen coupé was afgeleid van de Civic III en werd gekenmerkt door hoekige lijnen die hem een ouderwetse charme verleenden. Origineel was zijn achterklep, die een uitstekende toegang tot zijn koffer verschafte. Deze Japanse 2+2 kon twee volwassenen vervoeren, plus eventueel nog twee kleine kinderen op zijn minuscule achterbank. Hoewel de CRX een betaalbare auto was, gaf hij blijk van een prima afwerking met eenvoudige maar hoogwaardige materialen. De uitrusting viel daarentegen wat karig uit. De laag en met gestrekte benen gezeten bestuurder keek uit op een instrumentenbord met louter een toerenteller, een snelheidsmeter, een watertemperatuurmeter en een benzinepeilmeter. Steunend op zijn ervaring als motorfietsfabrikant deed Honda zijn reputatie van motorspecialist andermaal alle eer aan. Zoals steeds pakte de constructeur uit met compacte motoren met een heel interessant rendement. Bij zijn lancering was de CRX uitgerust met een 100 pk sterke 1.5 die volledig van aluminium was gemaakt. Met een gewicht van amper 825 kg haalde deze coupé een topsnelheid van 190 km/h. De GTI’s waren gewaarschuwd! Zonder stuurbekrachtiging of ABS bood de CRX bakken rijplezier dankzij zijn levendige rijgedrag en zijn harde ophanging. In 1986 kreeg hij een nieuw blok onder de motorkap: een 1600 met 16 kleppen en een dubbele bovenliggende nokkenas. Die ontwikkelde 125 pk bij 6500 o/m, waarmee de CRX met gemak de kaap van 200 km/h rondde. De kleine coupé was alerter dan ooit en beleefde zijn mooiste tijd met een motor die graag in de toeren klom, en een sportief karakter dat steeds meer uitgesproken werd. In zijn tweede generatie beleefde de CRX echt zijn hoogtepunt met de lancering van de legendarische 16i16- en VTEC-versies…
Mythe
De Honda’s CRX waren zo betrouwbaar dat de resterende exemplaren vaak tot op de draad versleten zijn. De CRX behoort tot het selecte kringetje van de ‘hot hatches’ die in ons geheugen gebeiteld staan. Dit sympathiek ogende en efficiënte model is een must in de wereld van de youngtimers.
Richtprijs
Goed nieuws: het eerste model van de CRX is nog heel betaalbaar op de youngtimermarkt! Voor prijzen van 1500 tot 6000 euro is dit een uitstekende remedie tegen zwaarmoedigheid.
Maxime Hérion
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!