Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

youngtimer / Jaguar XJS

Een icoon als de E-Type opvolgen is geen sinecure. Vooral als je in volle oliecrisis uitpakt met een verschrikkelijk gulzige V12-motor

Een icoon als de E-Type opvolgen is geen sinecure. Vooral als je in volle oliecrisis uitpakt met een verschrikkelijk gulzige V12-motor. Bovendien maakte Jaguar op dat moment deel uit van British Leyland, een automotive groep met een rampzalige organisatie. Gelukkig zou de XJS gedurende zijn lange carrière tot volle wasdom komen.

Techniek

In de vroege jaren 70 verkeerde Jaguar in volle verandering. De moderne XJ6 was een referentie onder de chique berlines. Daarnaast ging de legendarische E-Type gebukt onder het gewicht der jaren. Ondanks diverse facelifts kreeg de Britse sportwagen het steeds moeilijker om zijn leeftijd te verbergen, dus werd het tijd voor een opvolger. De constructeur dacht aan een GT-coupé met 2+2 zitplaatsen, die de 5.3-V12 van zijn voorganger zou overnemen. In september 1975 werd de XJS gelanceerd. Zijn silhouet met strakke lijnen stak meteen schril af tegen de sensuele welvingen van de E-Type. Nog choquerender was het interieur, dat overvloedig gebruikmaakte van matzwarte kunststoffen in typische seventies-stijl. Een modern design dat de conservatieve klanten van het merk afschrikte. Bovendien werd de auto gelanceerd in volle oliecrisis, wat niet bepaald ideaal is voor zijn gulzige V12 – reken gemiddeld op een dikke 20 l/100 km. En alsof dat nog niet erg genoeg was, maakte Jaguar nog maar pas deel uit van British Leyland, dat te lijden had onder wisselvallig betrouwbaarheid, een rampzalige groepsstrategie, sociale onrust, enzovoort. Gelukkig was de XJS als goede wijn. Zijn fabricagekwaliteit ging er gaande weg op vooruit, terwijl een zescilinder van 3,6 liter (en vervolgens 4 liter) werd aangeboden als een uitmuntend alternatief voor de dikke V12. In 1986 werd het gamma aangevuld met een targaversie, die in 1988 werd omgetoverd tot een ‘echte’ cabriolet.

Mythe

De XJS, die enerzijds knullig en goedkoop oogt, maar anderzijds ook elegantie en luxe uitstraalt, heeft evenveel liefhebbers als tegenstanders. Deze rasechte Brit is een symbool van een atypische auto-industrie die intussen is verdwenen.

Richtprijs

De XJS, die lange tijd werd beschouwd als een chique tweedehandsauto voor een zacht prijsje, heeft veel geleden onder het gebrek aan onderhoud van zijn eigenaars. Reken voor een goed exemplaar op 7.500 tot 20.000 euro.

Maxime Hérion

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten