Lotus Esprit GT3
In het midden van de jaren 1990 vierde de eerbiedwaardige Lotus al zijn twintigste verjaardag. Eindelijk maakte de V8, die al van bij zijn lancering aangekondigd was, zijn debuut om de drukgevoede viercilinder gestaag te vervangen. Maar de fans van het eerste uur bleven wat verweesd achter… Voor hen creëerden de ingenieurs van Hethel de GT3: eenvoudig, krachtig en minder duur.
Techniek
Trouw aan de oorspronkelijke filosofie van Lotus was de Esprit GT3 een cocktail van lichtheid (1300 kg leeg) en prestaties. Verrassend genoeg werd hij aangedreven door een bescheiden drukgevoede viercilinder van 2 liter, die 240 pk ontwikkelde bij 6250 o/m. Dit vrij hoogtoerige blokje bleek echter bijzonder vinnig, met een sprintje van 0 tot 100 km/h in 5,3 seconden en een topsnelheid van 256 km/h. De GT3, die kon meeprofiteren van de onderstelaanpassingen die waren geïntroduceerd op zijn veel duurdere broertjes, gaf blijk van een bijzonder gezond rijgedrag dat perfect beantwoordde aan de hoogste normen van die tijd! Zoals gewoonlijk bij Lotus ging zijn lichte gewicht wel gepaard met een aantal toegevingen op comfortvlak. Zo was de airco een optie!
Mythe
Aangezien op twee jaar tijd slechts 196 exemplaren werden gebouwd, is de Esprit GT3 heel zeldzaam geworden. Ondanks zijn lage prijs, zijn (te?) agressieve look en zijn spartaanse uitrusting had de Brit te lijden onder een wat ouderwets imago. Zijn opklaplampen, zijn neoretrolook en zijn goedkope interieur zijn nu helemaal uit de tijd en daarom houden we er zo van.
Richtprijs
Reken op 20.000 tot 35.000 euro voor een Esprit GT3.
Maxime Hérion
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!