Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

youngtimer / Mazda MX5 NA

De beste Britse roadster is een Japanner! Deze kwinkslag is de perfecte samenvatting van de Mazda MX-5.

De beste Britse roadster is een Japanner! Deze kwinkslag is de perfecte samenvatting van de Mazda MX-5. Door zich te baseren op een oud autoconcept en dat te ontwikkelen met Japanse ernst realiseerden de ingenieurs een auto die zou uitgroeien tot de meest verkochte cabriolet ter wereld.

Techniek

In februari 1989 sloeg Mazda op het autosalon van Chicago iedereen met verbijstering. Daar lanceerde het merk namelijk de MX-5, een kleine roadster in de stijl van de beste cabriolets uit de swinging sixties (zoals de Lotus Elan, Triumph Spitfire, Alfa Romeo Spider, enzovoort). De haast concurrentieloze Japanner was licht, snel, wendbaar en goedkoop. Hij was in Californië ontworpen door gepassioneerde designers op basis van het recept van de perfecte roadster, zoals hij was ontwikkeld door de Britten, maar dan zonder de mankementen die hem naar zijn ondergang hadden geleid. De Japanners hadden maar al te goed begrepen dat de MX-5 een echte rijmachine moest zijn, die ook betrouwbaar en modern was, twee kenmerken die de Britse constructeurs over het hoofd hadden gezien. Onder de motorkap schuilde een 1.6-viercilinder met dubbele nokkenas van 115 pk. In 1994 kwam daar een 130 pk sterke 1.8 bij, die niet echt veel meer vermogen ontwikkelde, maar wel meer koppel. In 1995 werd de 1.6 als gevolg van nieuwe milieunormen toegeknepen tot slechts 90 pk. De MX-5 NA sloot zijn carrière in 1998 af en gaf de fakkel door aan zijn opvolger, de NB.

Mythe

Met zijn opklaplampen en zijn afgeronde design is de MX-5 een plaatje. Een kwarteeuw na zijn debuut is hij nog altijd even interessant om naar te kijken en mee te rijden. De uiterst betrouwbare MX-5 is niet bang voor hoge kilometerstanden en zijn onderdelen zijn op het internet nog altijd gemakkelijk te vinden.

Richtprijs

Een MX-5 vinden is niet moeilijk. Maar een goed exemplaar op de kop tikken is minder eenvoudig. De restauratie van zijn bijzonder roestgevoelige koetswerk kan bijzonder duur zijn. De NA, die onlangs het statuut van oldtimer behaalde, wordt steeds duurder. Reken op 2500 tot 6000 euro.

Maxime Hérion

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten