Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

youngtimer / Mercedes 300 SL

De Mercedes SL W107, die in de eerste plaats werd ontworpen voor de Amerikaanse markt, was veeleer bedoeld om rustig te cruisen dan om sportieve prestaties neer te zetten. Deze comfortabele luxewagen was vooral een statussymbool.

De Mercedes SL W107, die in de eerste plaats werd ontworpen voor de Amerikaanse markt, was veeleer bedoeld om rustig te cruisen dan om sportieve prestaties neer te zetten. Deze comfortabele luxewagen was vooral een statussymbool.

Techniek

Met het verstrijken van de jaren verandert ook het cliënteel. Eind jaren 60 begon de succesvolle Mercedes SL Pagode last te krijgen van de tand des tijds. Voortaan lag de nadruk op comfort en veiligheid. De W107, die werd gepresenteerd in 1971, vormde een totale breuk met het verleden. De verfijnde koetswerklijnen van designer Paul Bracq maakten plaats voor een veel massiever ontwerp, dat toch ook veel elegantie uitstraalde, vooral mét hardtop. De nieuwe SL, die eerst als cabrio werd voorgesteld en dan pas als coupé (SLC), mikte meer op luxe en comfort, zoals de andere modellen van het gamma. De zware deuren verschaften toegang tot een interieur dat overladen was met leder en edelhout. De kwaliteitsindruk was van die aard dat het dashboard als het ware bestand leek tegen een bomaanslag… Als instapversie was de 300 SL uitgerust met een dikke, 3 liter grote zescilinder-in-lijn die 180 pk ontwikkelde. Deze motor kon naar keuze gecombineerd worden met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een viertrapsautomaat en volstond om de auto in alle rust voort te bewegen. Zijdezacht, maar totaal niet sportief. Alle rijsensaties werden vakkundig de kop ingedrukt. Eén ding was duidelijk: deze auto was gemaakt om rustig te cruisen, en niet om te racen. Zoals meestal bij Mercedes was ook de SL verkrijgbaar met een uitgebreid motorgamma. Naast de zescilinder omvatte de catalogus ook dikke V8-blokken, waarvan de cilinderinhoud kon oplopen tot 5,6 liter!

Mythe

De SL, die in de jaren 70 opdook in allerlei films en tv-series, was dé geknipte auto om je sociale status te bevestigen. Hoewel hij nu meestal niet meer bestuurd wordt door knappe blondines, blijft deze Mercedes een leuke auto om de tijd van toen te herbeleven.

Richtprijs

Veel SL’s werden geëxporteerd naar de VS, waar ze vaak volledig opgereden en/of slecht onderhouden werden. Deze Mercedes-cabriolet, die heel populair is op de verzamelmarkt, ziet zijn prijzen variëren van 8000 tot 20000 euro, naargelang van de motorversie en de opties. Deze richtprijzen voor de W107, die al sinds lang wordt verzameld, blijven overigens stabiel.

Maxime Hérion

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten