Techniek
De tweede generatie van de 300 ZX, die in 1990 op de markt kwam, was een 2+2-coupé met een verwijderbaar dak in twee delen. Bij mooi weer konden de dakpanelen achter de stoelen in het interieur opgeborgen worden. Deze Nissan was de eerste auto die volledig met de computer ontworpen werd. Hij pakte uit met een lijn die heel modern was voor zijn tijd. Zo modern zelfs dat we ons amper kunnen voorstellen dat hij intussen al 25 jaar oud is. Om zich te storten op een markt die volledig in handen was van de Duitse constructeurs, pakte Nissan uit met één enkel uitrustingsniveau: full option. De standaarduitrusting omvatte onder meer elektrisch bedienbare lederen stoelen, een automatische airco, centrale vergrendeling en een high-end radio. Ook om dit 1585 kg zware beest voort te stuwen leverde Nissan geen half werk af. Zijn V6 met 24 kleppen en twee Garrett-turbo’s met elk hun eigen intercooler leverde niet minder dan 280 pk bij 6400 o/m. Deze motor, die gecombineerd kon worden met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een viertrapsautomaat, liep verrassend zacht voor zijn hoogwaardige prestaties. Een sprintje van 0 tot 100 km/h werkte hij af in 6,5 seconden, terwijl zijn topsnelheid 250 km/h bedroeg. Het gepresenteerde model is uitgerust met een Strosek-koetswerkkit. Deze typische nineties-kit tovert de look van de auto volledig om met bredere sporen, grotere velgen en specifieke bumpers. Hij wordt er zeker niet eleganter op, maar deze transformatie verleent de 300 ZX wel dat tikkeltje agressiviteit dat hij van oorsprong miste.
Mythe
Volgens de traditie van de Nissan Z-reeks kon de 300 ZX prat gaan op een uitmuntende verhouding prijs/plezier. Zijn prestigeloze merknaam zette een rem op zijn succes, maar de echte fans stellen zijn kwaliteiten des te meer op prijs.
Richtprijs
De 300 ZX, die lange tijd werd verwezen naar het ‘B-team’ van de sportieve coupés, oogst steeds meer succes op de youngtimermarkt. Voor 10000 tot 15000 euro kunt u er al eentje kopen. Aarzel niet, want de prijzen zouden wel eens vlug kunnen stijgen!
Maxime Hérion
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!