Schijn bedriegt. De Subaru SVX is geen sportieveling en geen luxewagen, maar wel een witte raaf met een bijzonder uiterlijk. Met zijn boxermotor en zijn vierwielaandrijving is hij een curiosum te midden van een veel klassiekere concurrentie.
Techniek
De SVX kwam van de tekentafel van Giorgetto Giugiaro, die in die tijd voor Ital Design werkte. Deze Subaru onderscheidde zich bij zijn lancering in 1991 van zijn concurrenten door zijn futuristische look met grote glasoppervlakken die op een originele wijze uitliepen in de achterklep. Deze Japanse coupé, bijna ongewijzigd ontsproten uit een conceptcar die in 1989 was gepresenteerd op het salon van Tokio, was een geval apart. Niet alleen wat zijn look betreft, maar ook qua aandrijving, met zijn 3,3 liter grote zescilinder-boxermotor met 24 kleppen en een vermogen van 230 pk. Deze horizontale krachtbron, die een lager zwaartepunt vertoonde dan een klassiek blok, was gekoppeld aan een 4-trapsautomaat. En dat was waar het schoentje knelde, want deze versnellingsbak vormde een stevige domper op de prestaties. Vandaar dat de Japanner het veel minder goed deed dan zijn toenmalige Duitse rivalen. Het was echter niet allemaal kommer en kwel, want de SVX bleek bijzonder zacht te rijden en bovendien ook heel geruststellend dankzij zijn vierwielaandrijving.
Mythe
Door zijn buitengewone lijn en zijn te hoge verkoopprijs leidt de SVX een bijzonder discreet bestaan op de markt, maar zijn eigenaar kan wel genieten van een ‘aparte’ rijervaring. Deze comfortabele en goed uitgeruste Subaru is een auto voor mensen met kennis van zaken.
Richtprijs
Als u een Subaru SVX kunt vinden, zult u er tussen 3000 en 7500 euro voor moeten neertellen.
Maxime Hérion
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!