- Score redactie /20
Ik zal een klassieke break altijd boven een bestelbreak, een monovolume of een SUV verkiezen, maar met de jaren ben ik wel wat milder geworden. Dat ik mijn demonen regelmatig mag bevrijden aan het stuur van een supersportwagen helpt uiteraard, al steek ik mijn aangepaste houding vooral op mijn kinderen. Met je nageslacht aan boord ga niet alleen een stuk rustiger rijden, ook de behoefte aan comfort, ruimte en gebruiksgemak neemt aanzienlijk toe. Stepjes, fietsen en andere rommel, ik moet het ouders niet vertellen.
Vorig jaar had ik de kans om de Ford Transit Custom Nugget Westfalia te testen, een als kampeerwagen vermomde bestelwagen. Mijn gezin en ik gingen ermee op vakantie en konden het concept wel pruimen. Voor de kinderen was de Nugget een soort binnenspeeltuin, maar ook zonder kampeeraddenda zoals het uitrolbare zeil, de keukenblok met gasvoer en koelkast, de achterbank die je in een bed verandert, het uitklapbare dak waaronder een penthouse schuilt, de douche-installatie en de kampeerstoelen overtuigde de Ford Transit Custom moeiteloos.
Onderweg begon het me te dagen: zou zo'n veredeld busje geen goed alternatief voor een grote monovolume kunnen zijn? Ik neem de proef op de som met de Renault Grand Trafic Passanger SpaceClass, het vipbusje van de hoop. Wegen de overduidelijke voordelen, de binnenruimte en het gebruiksgemak voorop, op tegen de talloze nadelen van dit concept? Echt wendbaar is zo'n Renault Grand Trafic niet en de Blue dCi rooit het met slechts 170 paarden, terwijl zelfs de vipaankleding klein bier blijft met de comforttoepassingen die we tegenwoordig gewend zijn in moderne personenwagens.
Leuk
Twee weken Denemarken met vrouwlief en drie kinderen, maar van de gebruikelijke stress die gepaard gaat bij het inpakken voor de reis was deze keer geen sprake. Geen gepuzzel met sportzakken en reiskoffers, achterklep open en stapelen maar. Want toch meer dan plaats genoeg, zelfs met die derde zitrij hadden we overschot. Bovendien zaten de kinderen prinsheerlijk: de kinderstoelen van de twee kleintjes zetten we op de individuele captain seats (die je 180° kan draaien), de oudste had de hele achterbank tot haar beschikking. Iedereen relax...
Sinds zijn facelift vorig jaar komt de Renault Trafic met een 2 liter-biturbodiesel die een vermogen van 170 pk paart aan een maximaal koppel van 380 Nm. Belangrijker: die Blue dCi wordt voortaan aan de gerobotiseerde EDC-transmissie met dubbele koppeling gehangen. En dat zorgt toch voor een heleboel extra comfort. Aerodynamisch kan je het meer dan 5 meter lange koetswerk van de Renault Grand Trafic moeilijk noemen en met dik 2,3 ton is het evenmin een lichtgewicht, toch had ik onderweg nooit de indruk dat de SpaceClass te traag was om met het verkeer mee te kunnen. Ook niet op de Duitse Autobahn, waar een kruissnelheid van 160 à 170 km/u geen enkel probleem vormde. We besloten de vakantie met een gemiddeld testverbruik van 8,3 liter per 100 kilometer.
De hoge zitpositie ga je ook appreciëren, danzij de gigantische zijspiegels hou je bovendien een uitstekend zicht rondom het enorme koetswerk. Tijdens het manoeuvreren kan je bovendien rekenen op een achteruitrijcamera, zodat je de Renault Trafic SpaceClass probleemloos door het verkeer laveert.
Jammer
Die grote achterklep uit een stuk vraagt plaats, een auto die te dichtbij staat en je geraakt niet in de koffer. Bovendien heb ik de gewoonte om achterwaarts in te parkeren, wat aanvankelijk tot gevloek op de parking van het grootwarenhuis leidde. Maar je leert snel, na enkele dagen lijkt het alsof je nooit met iets anders gereden hebt. Tot je plots een bergweggetje voor de wielen geworpen krijgt en de dynamische mogelijikheden toch erg beperkt blijven, zeker als je wil verhinderen dat de kinderen achteraf groen uit de Renault Trafic SpaceClass stappen.
De diesel bleek krachtig genoeg, maar echt mooi draait de Blue dCi niet. De onaangename motorklank mengt zich bovendien met de talloze windgeluiden rond het vierkante koetswerk van de Renault Trafic, waardoor de communicatie met de kinderen achterin vaak mank liep. Dan merk je dat de SpaceClass een veredeld busje blijft. De bijzonder matige geluidsinstallatie brengt weinig soelaas.
De multimediamodule beschikt over de nodige functionaliteiten, zelfs Android Auto behoort anno 2021 tot de mogelijkheden van de Renault Trafic SpaceClass. Maar de Franse constructeur gebruikt een ander aanraakscherm dan in de personenwagens, waardoor het infotainment toch een gedateerde indruk geeft. De R-Link-module had hier niet misstaan. Wel leuk: de overdaad aan multimediapoorten; de tablets hebben nooit om stroom verlegen gezeten.
Dus
Ik ga graag op vakantie met een vipbusje zoals de Renault Trafic SpaceClass. Lekker ontspannend, zowel bij het inpakken als onderweg. Het rijgedrag en de motorprestaties zijn voldoende, enkel het geluidscomfort en de afmetingen vragen echte compromissen. Het is geen monovolume en het is geen SUV, maar beter. Omdat een veredelde bestelwagen zoals de Renault Trafic SpaceClass tenminste geen beloftes doet die hij niet kan waarmaken. Dat gezegd zijnde, ik zou er niet elke dag mee onderweg willen zijn. En zo kom ik toch weer uit bij een grote gezinsbreak.
In dit artikel : Renault, Renault Trafic
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!