- Score redactie /20
Een circuitracer, maar dan voor de openbare weg. Het klinkt fantastisch, want je krijgt toegang tot prestatieverbeterende technologie die normaal gezien voorbehouden blijft voor gebruik op een afgesloten omloop.
Maar doorgaans heeft die technologie geen enkele nut en blijken de toegevingen die je moet doen niet op te wegen tegen die paar seconden die je zou winnen op de Nordschleife van de Nürburgring. Gesteld dat je ook over de stuurmanskunsten beschikt om het onderste uit de kan te halen.
Nergens is de twijfel zo groot als bij Porsche, want de 911 komt werkelijk in alle smaken en kleuren. Ze zijn allemaal snel en ze weten allemaal hun weg op het circuit, van een Carrera 2 tot de Turbo S. En dat zorgt voor keuzestress.
En met de nieuwe Porsche 911 GT3 maakt de Duitse constructeur die keuze nog wat moeilijker, vooral als je de versie met voor de openbare weg bedoeld Touring-pakket weegt tegenover de nieuwe GTS.
Leuk
Er moet gewicht bespaard worden, dus gaat de achterbank eruit. Maar hoeveel Porsche-eigenaars gebruiken die twee extra zitplaatsen echt? De extra ruimte die de 911 GT3 achterin biedt, is dan ook mooi meegenomen.
Het is een inmiddels klassieke discussie: ga je voor de gerobotiseerde PDK of voor een handgeschakelde versnellingsbak? Regelmatig circuitgebruik vraagt om peddels achter het stuur, wegens sneller en handiger. Maar een als Touring verpakte Porsche 911 GT3 hoor je eigenlijk met klassieke pook te dirigeren. Vooral omdat die manuele transmissie ronduit fantastisch is: strak en precies, maar niet springerig noch oncomfortabel.
De Porsche 911 GT3 bulkt van hoogtechologische oplossingen die enkel en alleen ontwikkeld werden om sneller te gaan. In gewone omstandigheden, zelfs wanneer je binnendoor van de Ardennen naar de Eifel knalt, gebruik je slechts een fractie van het potentieel. Doorgaans is dat een frustrerende oefening. Niet zo in de Touring, want de mechanische sensaties van de stuurinrichting, de versnellingsbak en de atmosferische boxermotor zorgen altijd en overal voor kippenvel. Mijn persoonlijke favoriet: de fractie van een seconde die de toerenteller erover doet om van 7.500 à 8.000 toeren door te knallen tot de rode zone.
Jammer
Die enorme achtervleugel van de Porsche 911 GT3 gaat op de schop, de Touring komt met de actieve spoiler van de Carrera-modellen. Maar dat vind ik net iets te gemakkelijk. Deze straatracer verdient een ducktail, voor wat historisch verantwoord cachet wanneer je op die brede billen zit te kwijlen.
De Porsche 911 GT3 Touring waarmee ik enkele dagen onderweg was, krijgt een zogeheten PTS-laktint die Auretium Green genoemd wordt. En die staat deze Neunelfer opperbest. Alleen hengelt die speciale Paint-to-Sample-tint zo uitdrukkelijk naar aandacht, dat we tijdens de testperiode zowat voortdurend gefilmd werden door medeweggebruikers.
Heerlijk, die analoge tellerpartij die centraal staat in de verder digitale omgeving. Alleen belemmert het overigens heerlijke sportstuur me het zicht op die andere displays van de Porsche 911 GT3 Touring.
Dus
Wie een Porsche 911 GT3 zou kopen, moet voor de razendsnelle PDK-transmissie gaan. Wie het Touring-pakket bijbestelt, kan eigenlijk niet voorbij de manuele zesbak. Je kiest hoe dan ook voor een van de meest fantastische sportwagens die momenteel beschikbaar zijn. En dankzij zijn atmosferische boxermotor is dit hoe dan ook een klassieker in wording. De Porsche 911 GTS is steen- en steengoed, maar geen partij voor deze GT3 Touring. Ik wil er een.
Verwante testen
In dit artikel : Porsche, Porsche 911
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!