Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de vernieuwde Alpine A110 S met Aero-pakket?

Geschreven door Xavier Daffe op

AutoGids-testrijder Xavier Daffe mocht een weekje rondrijden met de vernieuwde Alpine A110 S, gespoten in het Flame Red en uitgerust met het optionele Aero-pakket. Wat vond hij leuk en wat jammer?

77.750 €
  • Score redactie /20

Toen de Renault-groep Alpine in de loop van 2017 uit de kast haalde, deed ze dat op een intelligente manier. Namelijk door dicht bij het succesrecept van weleer te blijven, want net zoals de originele A110 combineert zijn moderne interpretatie een laag gewicht met een middenmotor. Weliswaar verpakt met moderne veiligheidstechnologie. Een compacte sportcoupé met achterwielaandrijving, enkel en alleen ontwikkeld om zijn bestuurder zoveel mogelijk rijplezier te schenken? Natuurlijk was ik meteen fan.

Intussen heeft de Alpine A110 een facelift ondergaan en werd het bestaande gamma verder uitgebreid, onder meer met de wat mildere GT en met de gelimiteerde Tour de Corse 75. Ik wou ook wel eens voelen wat er intussen allemaal veranderd is aan deze pretraket. 

Leuk

De formule achter de Alpine A110, zowel die van 1962 als die van vandaag, spreekt me enorm aan. Vooral omdat dit soort sportwagens niet op zoek gaat naar zoveel mogelijk pk's, naar een zo hoog mogelijke topsnelheid of een zo scherp mogelijke Nordschleife-chrono. Neen, het draait allemaal om puur en onversneden rijplezier. Naast de compacte afmetingen is vooral het lage gewicht van belang, waardoor je geen knoert van een motor nodig hebt. En dus ook geen aangepaste versnellingsbak, grotere remmen, ... Want "Light is Right", zoals oprichter Jean Rédélé het destijds had kunnen zeggen. Toch als hij Engels had gesproken en Colin Chapman had geheten. Hoe dan ook: 300 pk voor 1.100 kilogram: ideaal!

Het gaat vooruit aan het stuur van de Alpine A110 S, want de drukgevoede vierpitter laat de zweep graag knallen. De midscheeps gemonteerde 1,8 liter-krachtbron klinkt lekker en gaat als een speer, terwijl de gerobotiseerde bak als de weerlicht van verzet verandert. De rijpositie is ideaal, met de grote, vast op de stuurkolom gemonteerde peddels aan weerszijden van het stuurwiel, zodat je met de versnellingsbak kan jongleren zonder de stuurvelg los te moeten laten. Ook de pedalen zijn uitstekend geplaatst, zodat je ook met links kan remmen.

De billen van de bestuurder bevinden zich ongeveer op dezelfde hoogte als het zwaartepunt, zodat je de Alpine A110 S meteen om zijn as voelt draaien. Lekker direct, net zoals het kwieke stuur en de hongerige vooras, die zich in de koord van de bocht lijkt vast te bijten. Intussen zorgen de bredere achterbanden voor voldoende tractie, toch als het wegdek er droog bijligt. Met de optionele Michelin Pilot Sport Cup2-banden, zogenaamde semi-slicks, liggen de bochtensnelheden haast belachelijk hoog. Verkijk je niet om zijn compacte afmetingen, de Alpine gedraagt zich zoals een echte supersportwagen. Verbluffend hoe goed het chassis, de motor en de versnellingsbak op elkaar ingespeeld zijn.

Review Alpine A110 S Aero

Jammer

Zoals vaak het geval is met auto's met veel persoonlijkheid, is ook de Alpine A110 niet vrij van gebreken. Ten eerste is er een bijna totaal gebrek aan opbergruimte en een piepkleine kofferbak waar nauwelijks een sporttas in past. Als je eenmaal een overall, raceschoenen en een helm hebt ingepakt, blijft er niet veel meer over om op te bergen...

En dan is er het enorme prijsverschil met de 252 pk sterke instap-A110: 12.000 euro! Of zelfs 28.000 euro als je de door mij geteste S-versie neemt, die door de talloze opties bijna 90.000 euro kost. Ik zou ze alvast laten vallen, te beginnen met het 5.450 euro kostende Aero-pakket dat extra spoilerwerk aan het koetswerk toevoegt. Je moet al van erg goede huize zijn om de door de splitter en vleugel ontwikkelde downforce effectief voelt. En in je voordeel kan gebruiken... Bovendien doen ze afbreuk aan het pure lijnenspel van de Alpine.

Plots is de 400 pk sterke Porsche 718 Cayman GTS 4.0 niet zo duur meer. Het zet je toch aan het denken...

Review Alpine A110 S Aero

Dus

Ja, ik hou van deze Alpine. De A110 S is coherent, krachtig, aangenaam en karaktervol. De prestaties en de rijdynamiek zijn bovendien van een andere planeet, want weinig sportwagens schenken zoveel rijplezier - zowel op een afgesloten omloop als op de openbare weg. Echt geweldig allemaal. Maar rechtvaardigt dat ook de flinke aankoopprijs? Voor mij niet. Ik zou voor de basisversie gaan, zonder dat opzichte Aero-pakket.  Minder nerveus en minder extreem, maar zowat even leuk.

Verwante testen

In dit artikel : Alpine, Alpine A110

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker