- Score redactie /20
Ik kreeg een weekje met de verlengde Land Rover Defender om uit te zoeken wat nu eigenlijk de toegevoegde waarde van de 130 is. Want ik zag het niet: waarom zou je in godsnaam meer willen dan wat de Defender 110 je reeds serveert? Bovendien, loopt die Defender 130 niet in de weg van de Land Rover Discovery? En blijven de off-roadcapaciteiten wel overeind met dat langere koetswerk? Een heleboel vragen die om een antwoord schreeuwden.
Leuk Land Rover Defender 130
We moeten daar niet onnozel over doen: je kan met z’n achten op pad (wat dus 1 passagier meer is dan in de Discovery) en da’s plezant. Want, hoe meer zielen…Bovendien geschiedt dat – na de revolutie die de Land Rover Defender onderging – in alle comfort. Ook dus als je naar de koffer wordt verwezen. Wat zitruimte betreft – zelfs voor volwassenen is er voldoende hoofd- en beenruimte – maar evengoed qua luxe.
Hoeft er geen volk mee, dan komt de groeischeut van 34 centimeter de bagage ten goede: liefst 1.329 liter zou je kwijt raken achter die tweede rij. Ook dat is immens. En dan is er natuurlijk nog de lof waarmee we eerder al zwaaiden voor de Defender 90 en de 110. Dankzij de luchtvering en de puike isolatie voelt deze bonk zich even in zijn sas op de baan als in het bos.
De mildhybride 3 liter-diesel van de door ons geteste Land Rover Defender 130 D300 is een gulden snede tussen prestatiedrang (300 pk) en ingetogenheid (gemiddeld normverbruik van 8,9 liter/100 kilometer), terwijl de geblokte looks een dermate cool uitstralen dat je er in zowat elke setting mee aan kan komen zetten zonder ooit uit de toon te vallen.
Jammer Land Rover Defender 130
Dat de Land Rover Defender als 130 wat minder afrijhoek biedt, het zal me wat. Eer je aan die limieten zit, ben je namelijk al stevig van het begane pad af. De door slimme rijmodi ondersteunde vierwielaandrijving zorgt ervoor dat ook deze Defender gaat waar zowat alle SUV's blijven staan.
Dat hij – ondanks de groeischeut – eigenlijk amper praktischer is daarentegen. Ja, er is een extra achterbank in de koffer en, ja, daar kunnen ook volwassenen zetelen. Als die daar tenminste geraken. Het vergt namelijk het nodige geklauter om die derde rij te bereiken. Ook de koffer is niet vrij van commentaar. Door de diep insnijdende kasten van de achterwielen verlies je namelijk heel wat praktisch gemak. Hetzelfde met die naar rechts opendraaiende kofferdeur.
Al is misschien mijn grootste bezwaar wel de omvang van de Land Rover Defender 130. Zet maar eens 5,4 meter in de lengte, 2 meter in de breedte en 2 meter in de hoogte weg in een modaal parkeervak. Asociaal groot heet zoiets dan. En dan heb ik het opnieuw over die breed openzwaaiende kofferdeur.
Dus Land Rover Defender 130
Ook als 130 is de Land Rover Defender een droom om mee rond te karren. Maar een meerwaarde aan het gamma durf ik deze XL-versie niet noemen. Omdat die extra ruimte toch nog met een heleboel kanttekeningen komt, omdat het enorme formaat ervoor zorgt dat je je handen er voortdurend vol aan hebt en omdat de 130 mij visueel ook minder bekoort. Kortom, doe mij in dit scenario nog altijd maar de Discovery.
Verwante testen
In dit artikel : Land Rover, Land Rover Defender
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!