Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Mercedes C-Klasse All-Terrain?

Geschreven door Klaas Janssens op

AutoGids-redacteur Klaas Janssens verkiest een break boven een SUV. Maar wat vindt hij leuk en wat jammer aan de Mercedes C-Klasse als avontuurlijke All-Terrain?

61.589 €
  • Score redactie /20

Ik heb altijd een zwak gehad voor zogeheten terreinbreaks, voor de wat vreemde combinatie van dat praktische koetswerk met die stoere off-roadelementen. Omdat het auto’s zijn waarmee je de ene dag de Autobahn bedwingt en de andere het bestofte achterland. Wagens zoals de Audi A6 Allroad en de Subaru Outback. Geen potsierlijke SUV’s, met meer streken dan talent. Maar alleskunners.

Na de E-Klasse eerder is ook de Mercedes C-Klasse is er nu ook als All-Terrain. Ik kan het recept nog steeds smaken, maar ik heb niet dezelfde vibe als bij een Allroad-model uit Ingolstadt. Die hebben de traditie wat mee, toch? Nu goed, forten zijn er om gesloopt te worden. De C 220d All-Terrain krijgt een week om me van zijn kunnen te overtuigen.

Leuk

Wie autogids.be regelmatig leest, weet dat ik de Mercedes C-Klasse een toffe peer vind. Bij de eindejaarsvraagjes kroonde ik de breakversie zelfs tot mijn favoriete auto van 2021, wegens de indrukwekkende combinatie van stijlvolle looks, hoogstaand comfort en knappe technologie – met spraaktechnologie die zowaar werkt. Toch als ik mijn Antwerpse tongval probeer te verdoezelen met iets dat op algemeen Nederlands lijkt.

De off-roadaddenda staan de avontuurlijke C-Klasse wel, terwijl er nauwelijks geraakt wordt aan het hoogstaande comfort waarvoor Mercedes hoort te staan. En die knappe technologie blijft ook overeind. Meer nog, in de All-Terrain worden ze aangevuld met knappe terreintoepassingen zoals een off-roadmodus, afdaalhulp en allerlei andere indicaties die het 4x4-werk vereenvoudigen. Het is meer dan schone schijn.

Ook de koffer van de C-Klasse Break verdient een pluim. Niet dat het volume zo indrukwekkend is, al is 1.375 liter lang niet slecht. Wel omdat de vorm van het bagagecompartiment praktisch blijkt en de achterbank zich in een handomdraai platleggen laat. Ik vind het koetswerk van de break bovendien een stuk knapper dan dat van de berline, juist jammer dat het design wat durf en inspiratie mist.

Van een plug-inhybride All-Terrain is vooralsnog geen sprake en dat is niet erg, want deze mildhybride dieselmotor is op zowat alle vlakken superieur. Behalve fiscaal dan, maar daar kan deze Mercedes weinig aan doen. Meer dan genoeg power om de All-Terrain driftend door het stof te sturen, want deze terreinbreak toont zich wat speelser dan de klassieke C-Klasse. En zonder dat daarbij gedronken moet worden, want ik besloot de testweek met een gemiddeld brandstofverbruik van 5,5 liter per 100 kilometer.

2022 Mercedes C All-Terrain 4Matic

Jammer

Overdaad schaadt. Sommige functies hebben geen concrete meerwaarde, waardoor ze me in de weg gaan lopen. En dat leidt al gauw tot kleine frustraties. De All-Terrain kwam met een ander stuur dan de C-Klasses die ik eerder kon testrijden en dat bleek een flinke verbetering. Toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat klassieke knopjes zich beter van hun taak kwijten dan die haptische ondingen Maar goed, het went snel.

De vierpitter draait soepel, heeft voldoende koppel en vormt een uitstekende tandem met de automaat – enkel bij het vlottere werk durft de bak soms struikelen, wat al eens leidt tot een knikkende koets. Het geluid is niet geweldig, ondanks de bovengemiddelde isolatie durven de dieseldreunen het comfortplaatje al eens verstoren. Of valt me dat op omdat ik steeds vaker met elektrische wagens onderweg ben?

Ja, ik heb me naast het asfalt gewaagd. Stof happen en wat spelen met de beperkte grip, het soort dingen dat de meeste eigenaars niet zou doen als ze 77.000 euro neergelegd zouden hebben voor hun exemplaar. Want die verhoogde bodemvrijheid en die uit kunststof opgetrokken koetswerkbescherming helpen nauwelijks tegen opspringende keien of laaghangende doornstruiken. De All-Terrain kan veel, maar een terreinbreak is natuurlijk geen echte off-roader.

2022 Mercedes C All-Terrain 4Matic

Dus

Jawel, de All-Terrain is mijn soort C-Klasse. Zoals een het een echte terreinbreak past, geeft deze Mercedes me het gevoel op elk moment naar waar ook te kunnen vertrekken. Desnoods met vrouw en kinderen. Maar ik weet ook dat ik dat extra off-roadpotentieel niet nodig heb, waardoor de meerwaarde van deze koetswerkvariant erg beperkt blijft. Dat neemt niet weg dat ik de All-Terrain de leukere C-Klasse vind. Al was het maar omdat ik niet hoef te remmen voor verkeersdrempels, een talent dat de meeste Mercedes-modellen met hun laag over de grond schurende kin missen.

Verwante testen

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker