Dat het een uitdaging zou zijn om twee Oekraïense gezinnen te huisvesten die de Russische invasie ontvlucht waren, stond vast. Het volgende avontuur was echter totaal onverwacht, maar het was wel een goede gelegenheid om een auto te testen als ‘reddingsvoertuig’. Onze gasten komen uit Soumy, in het oosten van Oekraïne, op slechts enkele kilometers van de Russische grens. Een stad die op 24 februari als een van de eerste werd aangevallen en die de afgelopen dagen opnieuw is gebombardeerd of beschoten. Begrijpelijk dus dat ze niet meteen zin hebben om terug te keren naar hun land.
Tijdens hun vlucht, en een moeilijke omzwerving van drie weken, moesten zij hun huisdieren achterlaten bij vriendelijke en toegewijde Polen. Maar het was moeilijk voor hen om er zo ver van verwijderd te zijn. Dus kwamen we op het idee om in een weekend een retourtje Polen te doen om ze op te halen. Een operatie die mede mogelijk werd gemaakt dankzij Honda, dat ons voor de gelegenheid een HR-V e:HEV uitleende.
Originele hybridisatie
Minder dan 40 uur, met inbegrip van een nachtje slaap, hebben we om van Waals-Brabant naar Poznań te rijden, op iets meer dan 160 km van de Duitse grens, en vervolgens terug te keren naar België. Geen sprake van sightseeing in deze zeer oude – en mooie – stad, hoofdstad van "Groot-Polen". Dat is voor een andere keer. Daar hebben we op zaterdagavond op de parking van ons hotel afgesproken met de Polen kwestie om de dieren op te halen. Vertrek om 6 uur 's ochtends in de HR-V met drie volwassenen (en slechts één bestuurder). De boordcomputer van de HR-V gaf na enkele tientallen kilometers op de N25 tussen Waver en Nijvel een gemiddelde van 5,8 l/100 km aan. Het rijbereik bedroeg volgens diezelfde boordcomputer 688 km.
LEES OOK – onze Eerste Test van de Honda HR-V e:HEV
De Honda HR-V e:HEV gebruikt vooral zijn 131 pk sterke elektromotor om vooruit te komen. De viercilinder-benzinemotor van 107 pk is er in de eerste plaats om elektriciteit te leveren aan de elektrische krachtbron, de starter-generator en de accu. Behalve op snelwegen, waar hij ook de voorwielen kan aandrijven. En de snelweg is waar we 95% van onze reis doorbrengen, via de E314 over Venlo in Nederland, de Duitse A2 en vervolgens de A10 ten zuiden van Berlijn en de Poolse A2 (tegen betaling). De slechtst mogelijke oefening voor deze auto. En optrekken tot meer dan 100 km/u is inderdaad lawaaierig.
De atmosferische 1.5 kan namelijk niet rekenen op een echte versnellingsbak om zijn toerental te drukken. Het is een reductiebak. En hoe sneller je gaat, hoe meer toeren de benzinemotor moet draaien. De motormanagementsoftware simuleert het schakelen. Het doet je denken dat het beter zal gaan, maar uiteindelijk is de enige echte oplossing te stoppen met gas geven of in ieder geval het pedaal los te laten. Met de regelaar vermindert het systeem deze geluidsoverlast een beetje. De peddels achter het stuurwiel dienen alleen om de regeneratie aan te passen tijdens het remmen.
Autobahn zonder tijd te verliezen
Het lawaaierige koffiemoleneffect is bij 120 km/u in België draaglijk wanneer je een beetje met je rechtervoet speelt om te proberen de viercilinder tot rust te brengen. Het gaat er zachter en stiller aan toe bij 100 km/u op de Brusselse Ring en in Nederland overdag. Maar zodra de snelheidsbeperkingen op de Autobahn verdwijnen, laat de HR-V van zich horen. Net als bij 140 km/u in Polen. Een scherpe en vermoeiende sleur die alleen maar erger wordt naarmate je harder rijdt. Theoretisch bedraagt zijn topsnelheid 170 km/u. Onder ons gezegd en gezwegen kun je volgens de GPS 174 km/u halen (180 op de teller). Het moet immers vooruitgaan, terwijl we onszelf enkel een echte pauze gunnen in een klein Duits stadje om op de heenweg te eten, maar ook om de twee uur even uitstappen. En op de terugweg rijden we even door het centrum van Berlijn om de Oekraïners enkele beroemde monumenten te laten zien.
De dorst naar brandstof van de H-RV wordt gigantisch zodra je de 130 km/u overschrijdt. Het ogenblikkelijke verbruik bedraagt in dei omstandigheden volgens de boordcomputer meer dan 10 l/100 km. Maar ons gemiddelde zal uiteindelijk 7 l/100 km bedragen aan het einde van onze rit van zo’n 2.200 km, met ook een hevig onweer dat ons dwong om in het Ruhrgebied een paar kilometer aan 80 km/u te blijven rijden. De Honda kon echter altijd het tempo bijhouden, luidruchtig, maar dapper.
LEES OOK – onze Detailtest van de Honda HR-V e:HEV
Onze trommelvliezen werden dan wel niet gespaard, maar onze rug heeft het overleefd. De stoelen en het chassis vermijden de minuscule trillingen en de effecten van de ophanging die op lange termijn vermoeiend kunnen zijn. Ondanks het lawaai is het zelfs verrassend hoe fris we waren na een tiental uren bijna non-stop in de auto te hebben gezeten. Achterin ook geen klachten. Vooral omdat de beenruimte vrij groot is. De airco heeft een functie die de luchtstroom indirect verspreidt. En met een buitentemperatuur die soms boven de 26 °C lag, is het best aangenaam om geen koude luchtstroom in je gezicht of op je benen te hebben als je het interieur op 20°C probeert te houden. We twijfelen er niet aan dat op de terugweg ook de katten (en de cavia) die kleine attentie op prijs stelden.
Magische achterbank
Ook al is de bagageruimte van de HR-V niet de grootste in zijn categorie, toch heeft de Japanner een geheim wapen, dat al bij veel Honda-gebruikers bekend is: de Magic Seat. De achterste plaatsen kunnen worden opgeklapt. Til de zitting op als een theaterzitje en de voetenruimte wordt een mooie opbergruimte achter de voorstoel. Daar konden we op de terugweg de twee reismanden van Maya en Polia en die van Peppa (de cavia) kwijt. Vooral omdat we nog met een verrassing werden geconfronteerd: onze Oekraïners hadden namelijk niet verteld dat ze ook nog wat bagage hadden achtergelaten in Polen... Maar alles kon mee. Inclusief de voorraad lokale producten die werden gekocht in de buurt van het Poolse benzinestation waar we hebben getankt. Voor 1,7 euro per liter Super 95 konden we moeilijk anders dan de onder de voorstoelen geïnstalleerde tank te vullen. Een configuratie die resulteert in een enigszins hoge rijpositie en het bereik van de stoelverstellingen beperkt.
Eigenaardig is wel dat de GPS van de HR-V zich aanpast aan de taal van het land waar je rijdt. Dus in plaats van ons in Duitsland naar de “A twee" te sturen, vroeg hij ons om naar de snelweg "A zwei" te rijden, en sprak hij de lokale plaatsen goed uit, met een leuk accent. Hetzelfde geldt voor Polen, waar de A2 de "A dwa" wordt en bepaalde steden met eindeloze namen die voor onze Nederlandstalige oren moeilijk te begrijpen zijn, zonder aarzelen worden gespeld. Een echte polyglot dus, die HR-V.
Verdict
Zijn de katten veilig in België aangekomen? Natuurlijk, zonder al te veel miauwen. De Honda HR-V, vol insecten op voorruit en voorbumper, liet het niet afweten. De expresrit (in 12 uur per rit van telkens iets meer dan 1.000 km) toonde aan dat een hybride nog steeds een flexibiliteit kan voorleggen die een elektrische auto nog moeilijk kan evenaren. Want eigenlijk hadden we op het moment van onze expeditie een elektrische auto met een actieradius van ongeveer 250 km op de snelweg in onze garage staan. En daarmee zou de oefening veel riskanter en tijdrovender zijn geweest…
Geen probleem met de Honda HR-V die we in de plaats hebben gebruikt. Toegegeven, de snelweg is niet zijn favoriete terrein. Dat is een understatement als het gaat om het geschreeuw van pijn onder de motorkap en het brandstofverbruik. Jammer, want het chassis had het niet moeilijk met de Autobahn. De korte ritten door de stad, waaronder een toeristisch ritje door Berlijn, toonden echter de efficiëntie van deze elektrische motor aan, die kan profiteren van de elektriciteit die wordt opgewekt door de met een optimaal toerental draaiende verbrandingsmotor. En met de Magic Seat beschikt de misschien iets te discreet ogende Japanse SUV, ook over een voor het merk specifieke modulaire troef, die ons zeer van pas kwam om het hoofdstuk van deze bijzondere missie af te sluiten. Успішний тест*!
* Test geslaagd
In dit artikel : Honda, Honda HR-V
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!