Concept
Dat de Opel Insignia, ook als Sports Tourer, geen hoofden doet draaien, is een understatement. Zeker in het metallic grijs loopt iedereen voorbij het model. Maar om hem te waarderen, moet je de deur opendoen en er eens in gaan zitten. Zijn schoonheid zit namelijk binnenin. En ondanks het feit dat er niemand zich spontaan aanbood als copiloot voor deze Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo D (met een RS6 Avant of AMG E 63 S is dat wel anders), bleek het toch een zeer aangename testweek.
Rijgedrag
Zijn 1.5-diesel met amper 122 pk voor meer dan 1,5 ton aan Insignia doet wat hij kan, maar een strepentrekker is het natuurlijk niet. Koud of onder belasting laat hij ook van zich horen met het typische gebrom van een driecilinder. Toch geeft zijn koppel van 285 Nm hem een zekere vlotheid, zolang je niet te laag in toeren zakt (onder de 1.500 opm zit er niet veel leven in). Eenmaal op snelheid zit het ook wel snor qua motorgeluid.
De stoelen zitten erg comfortabel en hebben zelfs een AGR-certificaat dankzij hun goede ergonomie. Je zit dus correct achter het stuur met voldoende steun voor je rug en benen, waardoor je probleemloos kilometers maalt aan snelwegsnelheden... of zelfs iets sneller. Aan dit ritme kan je zelfs meer dan 1.000 km rijden op een tank zonder te moeten pauzeren, behalve voor het toilet, wat een zekere gemoedsrust geeft. Iets waar de elektrische wagens of grote plug-in hybride SUV's (nog) niet aan kunnen tippen.
Met zijn grote koffer van 560-1.665 liter, zijn genereuze interieurruimte voor 4 personen (of 5 als het echt moet) en zijn ergonomisch correcte multimediasysteem (en een bovengemiddeld goede audio-installatie) nodigt de Insignia Sports Tourer uit tot lange reizen zoals weinig anderen in het segment. In de stad is zijn formaat van bijna 5 meter natuurlijk minder geschikt, terwijl ook het gebrek aan koppel onderin van de 1.5 Turbo D en zijn lange 'bakverhoudingen je daar parten spelen. De oplossing is de 8-trapsautomaat, een optie van 2.300 euro, maar wel eentje die het dagelijks comfort zou dienen. Verder legt de Insignia een uitstekende prijs-uitrustingsverhouding voor, standaard, maar ook bij zijn optiepolitiek. De onze die je op de foto's ziet, is de zeer complete Ultimate voor 39.300 euro. De basisversie Edition start bij 34.600 euro.
Verdict
Moet je deze Insignia nu kopen? Het is geen emotionele aankoop, maar je moet zijn objectieve kwaliteiten wel erkennen. Ben je dus op zoek naar een ruime, comfortabele, goed uitgeruste en zuinige wagen die uitermate geschikt is voor lange afstanden die bovendien weinig kost bij de fiscus: dan zul je zeker tevreden zijn met de Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo D. De automaat maakt het plaatje wel compleet.
Verwante testen
In dit artikel : Opel, Opel Insignia
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!