- Score redactie /20
Bij de breaks lijkt de plug-inhybride in volle opmars, maar bij de écht grote jongens (op basis van de grote middenklassers en reisberlines) blijft het stekkeraanbod toch vrij beperkt, zeker als je geen klein fortuin wilt neertellen voor een premiummodel. Niet dat deze Peugeot 508 SW Hybrid een koopje is – en al helemaal niet in vergelijking met de klassieke benzineversie waarop hij gebaseerd is, maar goed, die kritiek geldt evengoed voor zijn schaarse concurrenten.
Bovendien lijken de klanten daar minder een probleem van te maken. Het groeiende succes van plug-inhybrides wordt namelijk eerst en vooral fiscaal gestuurd: het doelpubliek bestaat vooral uit ondernemingen en zelfstandigen, die de forse meerprijs kunnen compenseren door de hogere fiscale aftrekbaarheid van dit soort auto’s – de volle 100 procent in het geval van deze Peugeot 508 Hybrid.
In die zin is de kritiek die ik bij collega’s al een aantal keren zag terugkomen – namelijk dat deze Hybrid minder goed rijdt dan een gewone 508 – volgens mij dan ook naast de kwestie. Want klanten voor deze auto stellen zich niet de vraag ‘Neem ik een Hybrid of een andere 508 SW?’, maar wel ‘Neem ik een 508 SW Hybrid of een andere PHEV-break?’. En dan heeft deze Peugeot wél goede kaarten in handen...
Leuk
In ruil voor je fiscale voordeel koffervolume moeten inboeten is nooit leuk, en al helemaal niet als het over een break gaat, die a priori toch gekocht wordt voor zijn functionele kwaliteiten. Goed nieuws: bij de 508 SW Hybrid kost de integratie van de batterijen geen litertje bagageruimte. Alleen het vak onder de vloer verdwijnt, waardoor je laadkabel dus noodgedwongen in de koffer rondslingert.
Dat de Hybrid wat soepeler op zijn ophanging rust dan de andere 508-varianten, vind ik allerminst een probleem – dat karakter past perfect bij de ontspannen manier van rijden waartoe zijn elektrische modus je aanzet. Natuurlijk voel je de extra kilo’s wel in de onderstelreacties, maar eerlijk? De plug-inhybride die ongeschonden met dat meergewicht wegkomt, die moet ik nog tegenkomen...
Niet alle interieuraankledingsmogelijkheden van het 508-interieur zijn even geslaagd (dat rode nappaleer bijvoorbeeld roept bij mij toch vooral foute associaties op), maar onze test-Hybrid was erg smaakvol aangekleed, met zijn stoelbekleding in zwart en grijs en zijn houtfineer voor het dashboard en de middenconsole. Ook mooi gedaan: de subtiele blauwe strip die oplicht in het donker.
Jammer
Voor een dermate complexe auto als deze zijn de digitale instrumenten behoorlijk summier – of toch qua weergegeven informatie, want tierlantijntjes en fantasietjes zijn er genoeg. Nu, wie zoekt, kan alles wel vinden, maar de controlefreak in mij had liever alle ‘KPI’s’ gebundeld gezien in één handig overzicht achter het stuur. En zodra de benzinemotor in het spel betrokken wordt, zou een toerenteller ook wel handig zijn...
De vier rijmodi zijn niet allemaal even relevant. De Sport-stand heeft hier naar mijn gevoel weinig te zoeken. Niet alleen staat hij haaks op de ecologische insteek, maar in vergelijking met de over het algemeen stille werking (ook in hybridemodus) voelen de uithalen van de benzinemotor daarenboven een beetje aan als vloeken in de kerk. Bovendien maakt deze stand het stuur nodeloos zwaar, met een tegennatuurlijke weerstand rond de rechtuitstand.
De batterij van 11,8 kWh maakt in theorie een WLTP-rijbereik van 52 kilometer mogelijk; bij ons moest de 1.6-benzinemotor meestal na een 40-tal kilometer al overnemen: aanvaardbaar, zonder meer. Bij ritten waar we met een lege batterij vertrokken, schommelde ons benzineverbruik steevast tussen 6 en 7 l/100 km –vergelijkbaar met wat we met een gewone PureTech 225 verstookten. Dat zou erop kunnen wijzen dat Peugeots hybridesysteem niet echt veel energie recupereert onderweg...
Dus
Akkoord, de Hybrid 225 is niet de meest dynamische telg in het 508 (SW)-gamma. Maar het is zeker geen straf om met deze Peugeot te rijden. Bovendien vraagt hij in ruil voor zijn fiscale voordeel geen enkele toegift op functioneel vlak en behoudt hij zijn knappe en smaakvolle interieur. Een mooi aanbod voor professionals dus. Voor particulieren – zoals ik – weegt de extra rust van de elektrische kilometers daarentegen niet op tegen de forse meerprijs.
Verwante testen
26-11-2020
16In dit artikel : Peugeot, Peugeot 508
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!