- Score redactie /20
Geen betere manier om een nieuw merk echt op de kaart te zetten dan een gelimiteerd hebbeding dat de autofans doet likkebaarden, een halomodel dat de kernwaarden van dat nieuwe merk in de fluorescente verf zet. En voor Cupra vervult deze Formentor VZ5 die rol. De gunfactor binnen de Volkswagen-groep was alvast groot, want die VZ5 kreeg zowaar de fameuze vijfpitter van Audi in de neus gelepeld. Een hele eer, want dat voorrecht viel tot dusver geen enkel zustermerk te beurt.
Nu, Ordnung muss sein. Dus krijgt de Cupra Formentor VZ5 een lichtjes toegeknepen specificatie van het fameuze EA855evo-blok. Geen 400 pk sterk, zoals de Audi RS 3, maar 390 pk. Het maximumkoppel is wel identiek, maar diens 480 Nm komt pas bij 2.250 toeren per minuut vrij. Dat is 500 omwentelingen later dan de Audi. Neen, ik heb het verschil niet gevoeld. Wat heb ik dan wel ervaren na een weekje testrijden?
Leuk?
Natuurlijk kom ik meteen bij de motor uit. Want wat is die 2,5 liter-krachtbron toch een pareltje, van zijn motorische enthousiasme tot zijn charismatische soundtrack. Jawel, het is best amusant om de Cupra Formentor VZ5 brutaal de sporen te geven, al was het maar om te verifiëren dat 4,2 seconden volstaan om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Maar het is de algemene beleving die deze vijfcilindermotor zo geweldig maakt. Elke keer dat je op de starttoets drukt, maakt je hart een sprongetje. Toch als je een autoliefhebber bent.
Het hoeft me geen crossover te zijn, maar het is nu eenmaal zo. Het koetswerkconcept staat in elk geval niet in de weg van een knap lijnenspel, want de Cupra Formentor is aangenaam om naar te kijken. De verschillen tussen de VZ5 en de rest van het gamma zijn misschien wat te subtiel - waarover later meer. Maar je kan moeilijk voorbij aan die knappe velgen en die heerlijke uitlaatpijpen.
Het interieur van de Cupra Formentor is me nog te Seat, met een wat koel ontwerp en materialen die moeilijk te rijmen zijn met het hoge prijskaartje van de VZ5. Maar je zit wel uitstekend, in heerlijke retrokuipjes bovendien. Ook achterin is er voldoende plaats, wat een beetje ten koste van de kofferruimte gaat.
Het met adaptieve dempers gezegende onderstel van de Cupra Formentor VZ5 ligt 10 millimeter lager en komt met wat meer negatief camber en stijvere silentblocs om onderstuur tegen te gaan en rolneigingen terug te dringen. Maar voor de aangescherpte rijdynamiek mag de Spaanse constructeur Audi opnieuw erg dankbaar zijn, want de vierwielaangedreven VZ5 krijgt de Torque Splitter die de aandrijfkrachten tussen de achterwielen regelt. Elk achterwiel kan tot 100% van de aandrijfkrachten toebedeeld krijgen (van de maximum 50% van het motorkoppel dat naar de achterwielen versluist kan worden, weliswaar). Er is zelfs een driftmodus aanwezig, maar ook zonder die hooliganeske setting zet de achterzijde zich graag een pasje breder.
Jammer?
Ik kom nog uit een tijdperk dat Cupra voor Cup Racing stond, een sportief ereteken dat enkel de snelste Seat-modellen te beurt viel. De Spaanse constructeur werd eventjes gepitcht als het Alfa Romeo van de Volkswagen-groep, wat resulteerde in strak gelijnde modellen met een dynamisch karakter. Maar na een tijdje liepen de marketingjongens - en meisjes verloren en dobberde Seat een beetje doelloos tussen VW en Skoda.
Het is me nog steeds niet duidelijk waar Seat naartoe moet, maar na een wat onduidelijke start wist Cupra zich snel een plaatsje op de markt te veroveren. Met een zuiderse aanpak die inderdaad wat aan Alfa Romeo doet denken. Maar dan moet Cupra wel van dat afschuwelijke loga af, want die tribal associeer ik eerder met de tattoo van een overjaarse Johnny. Ook die koperen designdetails en die matte koetswerktinten zijn er misschien wat over, maaar die geven de Cupra Formentor tenminst iets cools.
Ook VZ5 is misschien te mager. Een speciale naam had wonderen gedaan voor de uitstraling van deze Cupra Formentor. Denk aan de Bocanegro, niet veel meer dan een Seat Cupra met een zwart frontje. Maar het klinkt stukken beter dan "veezetvijf". Om even terug te komen op die matte koetswerktinten en die koperen designdetails,... misschien hadden ze de VZ5 enkel in het matwit moet aanbieden. Of het matzwart, zodat de topversie toch wat extra cachet zou krijgen.
Verder adopteert de VZ5 alle voor- en nadelen van elke Cupra Formentor. En dan komen we automatisch bij het infotainmentsysteem terecht, dat niet meteen uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid. Of bij die onhandige schuifbalkjes waarmee je de temperatuur van de airco regelt, die zowat onzichtbaar worden zodra de avond valt. Ze gebruiken ledstrips op de onnozelste plaatsen, maar aan een functioneel lichtje hebben ze niet gedacht. Nu goed, al bij al vind ik de user interface bij Cupra nog net iets beter geslaagd dan de onderhuids zowat identieke multimediasystemen van Skoda of Volkswagen.
Dus?
Ik ben een fan van de vijfcilindermotor en dat helpt de Cupra Formentor een bankje vooruit. Voor mij mocht de VZ5 zich wat duidelijker onderscheiden van de massa, zowel in naamgeving als in aankleding. Maar dat neemt niet weg dat deze crossover er goed uitziet en leuk rijdt, zonder te verzaken aan praktisch gebruiksgemak en dagelijks comfort. Benieuwd of Cupra die VZ5-vibe ook in de toekomstige modellen kwijt kan. Fingers crossed.
Een vaststellng, als afsluiter. De Cupra Formentor lijkt het effect van een rode lap op een stier te hebben bij de bestuurders van een sportieve VW Golf. Elke GTD, GTI of R die ik passeerde, kreeg plots last van haantjesgedrag. Wil dat zeggen dat Cupra goed bezig is?
View this post on Instagram
Verwante testen
In dit artikel : Cupra, Cupra Formentor
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!