Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDi Hybrid (Luxury)

Geschreven door Xavier Daffe op

De vijfde generatie van de Hyundai Santa Fe maakt in de eerste plaats indruk met zijn geblokte looks, maar wie verder kijkt, ontdekt een ruime en aangename SUV. Maar of daarmee ook zijn succes verzekerd is?

63.199 €
  • Score redactie 15.30 /20

Hyundai deelt trots mee dat het de voorbije 22 jaar en gespreid over vier generaties meer dan 450.000 exemplaren van de Santa Fe heeft weten te verkopen in Europa. Dat klinkt spectaculair, maar als je eens gaat rekenen, betekent dat maar iets van een dikke 20.400 auto’s per jaar. Al heel wat minder indrukwekkend dus, en zelfs eerder bescheiden. Deze grote SUV komt dan ook uit in het hogere D-segment, en laat dat nu niet meteen een voertuigklasse zijn waarin in Europa de grote volumes gedraaid worden.

Ter vergelijking: in diezelfde periode verkocht Hyundai in de VS 2.048.000 stuks van de Santa Fe, waarmee je meteen weet voor wie deze grote SUV eerst en vooral bedoeld is. Toch ziet Hyundai ook op onze Europese markt – waar de SUV nog steeds aan belang wint – nog kansen, tussen de mainstreammerken (Peugeot 5008, Renault Espace/Rafale, Nissan X-Trail, enzovoort) en de klassieke premiumconstructeurs in (Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC, en dergelijke meer). Al lukt dat natuurlijk alleen als je ook een USP in handen hebt…

Afmetingen

Met zijn 4,83 meter (hetzij 4,5 centimeter meer dan de vorige generatie) valt de nieuwe Santa Fe – die nog altijd op het platform van de voorganger rust – een beetje tussen tafel en stoel: op zijn technisch verwante Kia-neef, de Sorento, na, zijn alle potentiële rivalen ofwel iets compacter, ofwel net een flink stuk groter. Maar de Hyundai heeft zoals gezegd een unieke troefkaart in handen: zijn look. Hij ziet er namelijk uit als geen enkele andere SUV.

Oké, sommigen menen er een vleugje oude Land Rover Discovery in te ontwaren, anderen zien in die lange en vlakke motorkap en rechte voorruit, die gestrekte en horizontale gordellijn en de lange overhang dan weer echo’s van de Defender. We kunnen hen begrijpen... tot op zekere hoogte. Want zo’n neus, met die H-vormige lichtblokken (die ook achteraan terugkeren), hebben we nog nergens eerder gezien.

Vijf of zeven zitplaatsen

Hoe dan ook, je kunt deze nieuwe generatie alvast niet beschuldigen van een dertien-in-een-dozijndesign, zoals dat bij sommige van zijn voorgangers wel het geval was. Love it or loathe it, en dat is meteen ook de charme van deze Santa Fe. Beter wat te veel durf dan te weinig, zullen we maar zeggen: wij kunnen dit design alvast smaken, en afgaande op de vele enthousiaste reacties tijdens deze test zijn we niet de enige. We bedoelen maar, in een elektrische SUV uit China hebben we nooit zoveel bijval gehad...

Praktisch gezien is de nieuwe Santa Fe beschikbaar met vijf of met zeven zitplaatsen (1.000 euro extra), en met twee aandrijf­types: deze zelfopladende 1.6 T-GDi Hybrid van 215 pk, en een stekkervariant op dezelfde basis, goed voor 252 pk. De dieselmotor van zijn voorganger is met andere woorden niet meer verkrijgbaar.

Foto’s: Julien Mahiels

  • Binnenruimte en comfort
  • Afwerkingskwaliteit en ergonomie
  • Originele en gedurfde look
  • Verbruik erg gevoelig voor rijstijl
  • Niet veel overschot qua prestaties
  • Onhandig breed

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Santa Fe

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker