Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDi Hybrid (Luxury)

Geschreven door Xavier Daffe op

De vijfde generatie van de Hyundai Santa Fe maakt in de eerste plaats indruk met zijn geblokte looks, maar wie verder kijkt, ontdekt een ruime en aangename SUV. Maar of daarmee ook zijn succes verzekerd is?

63.199 €
  • Score redactie 15.30 /20

Rekening houdende met de opmerkingen hierboven mag het duidelijk zijn dat de werkelijke dorst van de Santa Fe in sterke mate afhangt van de belading, het reliëf en, vooral, hoe vaak en hoe diep je het gaspedaal intrapt. Na bijna 1.200 testkilometers klokten we af op ongeveer 7,5 l/100 km. In gunstige omstandigheden ging daar nog een half ­litertje van af, maar omgekeerd kan de drempel van 10 l/100 km snel dichtbij komen.

We willen er toch nog even op wijzen dat een goeie ouwe diesel minder gevoelig is voor de rijstijl, en dat de vork tussen minimum en maximum bij een zelfontbrander doorgaans dus kleiner is. Maar alweer, we dwalen af. Hoe dan ook, met de 67 liter in de tank haal je in de praktijk een rijbereik van ongeveer 800 kilometer met deze hybride Santa Fe. En als we nog één keer mogen: een diesel in dit segment komt doorgaans vlotjes 1.000 kilometer of verder op een volle tank.

Fiscale kosten

Fiscaal gezien komt deze hybride Santa Fe er nog vrij goed af. In Brussel en Wallonië betaal je 1.239 euro aan BIV en 351 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting; Vlaanderen is zelfs nog wat milder (vanaf 664,10 en 295,50 euro, afhankelijk van de gekozen versie). Op de fleetmarkt is de Santa Fe Hybrid daarentegen nagenoeg kansloos, met een fiscale aftrekbaarheid van om en bij de 50 procent, en een stevig VAA-bedrag dat de komende jaren enkel nog zal stijgen.

Sowieso is in bedrijfskringen alleen puur elektrisch nog interessant… Deze hybride Santa Fe richt zich met andere woorden vooral tot particuliere kopers, en hoeveel onder hen hebben zomaar 60.000 euro en meer klaarliggen om aan een auto te besteden? Met andere woorden, hoe goed deze Santa Fe ook mag zijn, de verkoopvooruitzichten zijn de facto beperkt.

Geteste versie

Verbruik gemengd 6.7 l/100 km
CO2-uitstoot 145 g/km
0 tot 100 km/u 0,00 sec.
1000m vanuit stilstand NB
Kostprijs per km 0,70 €
VAA per maand NB

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Santa Fe

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars