Detailtests / 2025 Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDi Hybrid (Luxury)
De vijfde generatie van de Hyundai Santa Fe maakt in de eerste plaats indruk met zijn geblokte looks, maar wie verder kijkt, ontdekt een ruime en aangename SUV. Maar of daarmee ook zijn succes verzekerd is?
- Score redactie 15.30 /20
Onderweg kan de Santa Fe niet verbergen dat hij een grote – vooral brede – en zware auto is. Die 215 pk en 367 blijken dan ook niets van het goede te veel om deze kolos in beweging te krijgen. En dat zeggen we na een week testrijden waarin we het grootste deel van de tijd alleen in de auto zaten – wat moet dat wel niet geven als je bepakt en bezakt met het hele gezin op vakantie vertrekt, en het dan bergop moet?
Door het lichte gebrek aan reserves bij lage en gemiddelde toeren wordt de benzinemotor snel in de toeren gejaagd onder zware belasting, of zelfs maar gewoon om de vaart erin te houden. En dat zul je geweten hebben, aan de niet zo aangename brom van de viercilinder, die dan het geraffineerde, ruime en weldoordachte interieur van deze Santa Fe komt binnendringen.
Op zo’n moment heb je toch het gevoel dat een iets krachtiger vorm van elektrische ondersteuning welkom zou zijn, zonder daarom even ver te gaan als de plug-inhybride versie, waarvan je de forse meerprijs bij gebrek aan fiscale gunstmaatregelen nooit terugverdiend krijgt. En om op diezelfde gedachte door te gaan: eigenlijk had een moderne, schone, zuinige en krachtige diesel met zijn dikke koppel de ideale metgezel geweest voor deze grote SUV. Maar we dwalen af…
Nonchalant en wat log
Los daarvan moeten we wel toegeven dat als de Santa Fe Hybrid eenmaal op snelheid is, hij zich weet te onderscheiden door zijn aangename comfort. Met dank aan zijn vrij soepele ophanging… die daardoor wel wat moeite heeft om koetswerkbewegingen in te dijken. Ook de filtering van kleine oneffenheden in de weg (dwarsnaden, riooldeksels, enzovoort) stelt enigszins teleur. Al heeft dat allicht ook voor een stuk te maken met de grote twintigduimvelgen, geschoeid met Michelins met een relatief lage flankhoogte (225/45). De standaardwielen met 235/60 R 18-rubber zouden op dat vlak al beter moeten doen.
De goede verstaander heeft intussen al begrepen dat deze Santa Fe een ietwat nonchalante wegligging vertoont, met soms wat logge reacties op lastwissels (ook daar speelt die massa weer). Maar al bij al sluit dat karakter perfect aan bij zijn roeping. Op geen enkel moment nodigt deze SUV uit om het onderste uit de kan te halen – hoogstens kun je de illusie van een dynamische rijstijl opwekken door met de lepels aan het stuur te spelen en zo de motorrem te versterken. Dit is eerder een reisauto die zijn inzittenden vertroetelt in een serene, knusse, ruime en lichtrijke omgeving – dat laatste wel enkel als je het grote panoramadak van 1.000 euro hebt bijbesteld.
In dit artikel : Hyundai, Hyundai Santa Fe
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands