Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Porsche Macan 4

Geschreven door Frédéric Kevers op

De Macan gaat voortaan volledig elektrisch door het leven, en daarvoor heeft Porsche kosten noch moeite gespaard. De middelgrote SUV uit Stuttgart is een waar technisch en technologisch paradepaardje geworden. Maar maakt er dat ook een volbloed Porsche van?

88.100 €
  • Score redactie 15.63 /20

De Macan heeft Porsche geen windeieren gelegd. Van de eerste generatie werden tussen 2014 en 2024 meer dan 800.000 exemplaren besteld. Zelfs in 2023, hoewel het model toen al negen jaar op de markt was, werden er nog 87.355 exemplaren van verkocht – amper 198 auto’s minder dan van de ­absolute bestseller in het Porsche-gamma; de Cayenne, en goed voor 27 procent van de totale merkverkoop. Kortom, er staat voor de Duitsers wel wat op het spel met de vernieuwing van hun middelgrote SUV.

Tegelijk dwong de markt Porsche om een gewaagde keuze te maken: deze tweede generatie Macan is er louter nog in elektrisch aangedreven vorm. Even hebben ze in Stuttgart met het idee gespeeld om de carrière van het vorige model nog wat te rekken, door er een hybride van te maken. Maar die piste bleek niet echt een optie: het zou veel te veel hebben gekost om die oude basis te laten voldoen aan de normen rond elektronische assistentie en bescherming van persoonlijke gegevens die in de loop van 2024 in Europa van kracht werden.

Er rust dus een zware last op de schouders van deze nieuwe Macan, die op de markt komt in een context waarin nog altijd een zekere terughoudendheid heerst ten opzichte van elektrische auto’s. Zeker in Europa en Noord-Amerika, toch nog altijd Porsches grootste afzetmarkten (met China als derde). Al lijkt die EV-koudwatervrees in het luxesegment minder te spelen. In ons land bijvoorbeeld zouden de fiscale gunstmaatregelen voor elektrische voertuigen voor zakelijke klanten – toch dé doelgroep van deze Macan – de nieuwkomer alvast een flinke duw in de rug moeten geven. Als die nieuwkomer tenminste aan de verwachtingen voldoet. En dat zochten wij uit aan de hand van de vierwielaangedreven Macan 4.

Typisch Porsche?

De Macan is niet alleen Porsches instapmodel voor gezinnen, maar ook de benchmark in zijn segment qua sportiviteit, prestaties en dynamische kunde, zonder daarbij aspecten als comfort, veelzijdigheid of gebruiksgemak uit het oog te verliezen. Allemaal afgekruid met de typische Porsche-koetswerklijnen. Dat laatste is ook nu weer het geval: de verwantschap met de voorganger met benzinemotor is zonneklaar, maar tegelijk staat de nieuwkomer er zo mogelijk nog wat meer atletisch gebouwd bij.

Vooraan zien we de typische Porsche-dagrijlichten met links en recht vier ledstreepjes; de eigenlijke koplampen zijn ingebouwd in de luchtinlaten daaronder. De bumper mondt onderaan uit in een spitse lip, die de aandacht voor een goede aerodynamica onderstreept. Het zijaanzicht oogt gestrekter, met een schuiner aflopende achterklep en overhangen voor- en achteraan die visueel dicht ­aanleunen bij de vorige benzine-Macan.

En in achteraanzicht vallen de driedimensionale lichtblokken op, met daarboven een uitklapbare spoiler, die net als de diffusor in de achterbumper bijdraagt tot een voor een SUV uitstekende Cx-waarde van 0,25. In totaal is de Macan bijna 6 centimeter langer geworden (4,78 meter) en 1,6 centimeter breder (1,94 meter), maar hij is tegelijk ook een kleine 3 centimeter lager (1,59 meter) dan de vorige generatie.

Langere wielbasis

Het grootste verschil qua afmetingen zit hem echter in de wielbasis: die is bij deze elektrische Macan maar liefst 8,6 centimeter gegroeid en bedraagt nu 2.893 millimeter. Niet dat je daarom plots een spectaculaire binnenruimte hoeft te verwachten: ondanks de mogelijkheden die zo’n puur elektrische basis schept, heeft Porsche ervoor gekozen zijn klanten niet te veel te bruuskeren, door dynamische kwaliteiten bijvoorbeeld nog altijd te laten primeren op praktische aspecten.

Zo is er nu wel geen aandrijftunnel meer, toch is de vloer in het midden achterin nog altijd licht verhoogd. Combineer dat met een uitloper van de middenconsole met daarop de ventilatiemonden en bedieningsknoppen voor de klimaatregeling achterin, en de middelste passagier op de achterbank zit nog altijd in de knoop met zijn benen. Vier inzittenden van gemiddeld postuur (lees: 1,80 meter) kunnen wel probleemloos mee, maar riant wordt het nooit.

Dat maakt de Macan enigszins goed met zijn koffer, waarvan het volume bij de generatiewissel toenam van 488 naar 540 liter, gemeten onder de hoedenplank. Tenminste, als je de optionele Bose-upgrade voor de audio-installatie niet hebt bijbesteld, want die palmt met zijn subwoofer het vak onder de laadvloer in en doet zo de winst weer helemaal teniet.

In maximumconfiguratie betaalt de nieuwe Macan de tol voor zijn meer coupéachtige lijnenspel: 1.348 liter is ongeveer 160 liter minder dan zijn voorganger. Goed nieuws is wel dat ook deze vierwielaangedreven versie zijn ‘frunk’ van 84 liter behoudt: dat bergvak in de neus is handig om de laadkabels, een rugzak, de EHBO-kit of de veiligheidsdriehoek in weg te bergen. Of om je bestelling van de frituur mee te vervoeren zonder dat heel je interieur nog drie dagen naar vettige walmen en berenpoten ruikt…

Foto’s: Jeroen Peeters

  • Vermakelijk weggedrag
  • Goede algemene ergonomie
  • DC-laadcapaciteiten
  • Tarifs indécents
  • Quelques bugs électroniques
  • Mesquineries d’équipement

In dit artikel : Porsche, Porsche Macan

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker